Idegenforgalmi helyzet 2012
Idegenforgalom
A turizmus általános helyzet a 2012. évben
Az IPK International WTM-felmérés eredményei alapján készített becslés szerint 2012-ben összesen 6,8 milliárd külföldi es belföldi utazást tett a világ 15 évnél idősebb lakossága, ami 2,5%-kal haladja meg a 2011-ben tett utazások számát. A belföldi utazások száma 2%-kal 5,77 milliárdra, a kiutazások száma 4%-kal 1,03 milliárdra nőtt 2012-ben. A nemzetközi utazások száma 4%-kal növekedett világszinten, ám az utazáson töltött idő csupán 2%-kal lett hosszabb, azaz az utazások rövidebbek lettek 2012-ben. Az utazási kiadások világszerte 7%-kal 875 milliárd euróra nőttek 2012-ben. (Az egy utazásra jutó összeg 3%-kal, az egy éjszakára jutó költés pedig 5%-kal növekedett 2012-ben.)
A gazdasági és politikai nehézségek ellenére az európai turizmus kedvező évet zárt 2012-ben, és hasonlóan jó eredményeket várnak a turisztikai szakértők 2013-ra is. 2012 első felében a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen a balti országokban, illetve Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók, de a nagy nyugat-európai desztinációk, így Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria és Spanyolország is növekedésről számolt be 2012 első öt-nyolc hónapjában. Az adatok azt mutatják, hogy az Európán belüli utazások szerepe növekszik a drágább, távolabbi desztinációkba irányuló utazások rovására. A pozitív változásokat az STR Global 2012 első kilenc hónapjára vonatkozó adatai is alátámasztják: az európai szállodák foglaltsága 66,9%-os volt, a 27 vizsgált városból 12 jelzett pozitív elmozdulást az előző év azonos időszakához képest. Euróban mérve a napi átlagár (ADR) tekintetében 5,3%-os, a RevPAR tekintetében 5,1%- os növekedést regisztráltak a szállodák.
1.2 Magyarországi trendek
A nemzetközi turizmus javuló tendenciáival párhuzamosan ismét növekedési pályára állt a magyarországi turizmus is, különös tekintettel a beutazó turizmusra. 2011-ben a magyarországi turizmus eredményei meghaladták a válság előtti 2007-es év eredményeit. A pozitív trend 2012-ben is megfigyelhető. A külföldi érkezések és az eltöltött vendégéjszakák száma az európai átlagot meghaladóan emelkedik. A tendencia országos, de a legdinamikusabb bővülés Budapesten megy végbe. Ennek a változásnak, a nemzetközi folyamatokon túlmenően, oka a légi forgalom átstrukturálódása, amely a Malév 2012. februári leállását követően zajlott le. A Budapest Airport és a KSH adatai alapján a nemzeti légitársaság leállását követően kieső kapacitások pótlása a nyári menetrendi időszakra belépő új járatokkal megközelíti, de nem éri el az előző évi szintet. Az összutasszám csökkenése 4,6%-os. Lényegesen csökkent azonban a tranzitutasok száma (–79,5%). Következésképpen a Magyarországra, illetve Budapestre turisztikai motivációval érkező utasok száma pozitív irányba változott. A légifuvarozók összetétele jelentősen megváltozott. A korábbi évekkel ellentétben nagymértékben a „low cost” légitársaságok irányába tolódott el. Ez lényegesen befolyásolja a Magyarországra érkező vendégek utazási motivációját és ezáltal összetételüket, költési hajlandóságukat.
A kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégforgalom összességében javulást mutat. A KSH előzetes adatai szerint 2012 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek száma 2,8%-kal, a vendégéjszakák száma 4,1%-kal haladta meg a 2011. első kilenc havi adatokat. 6,5 millió vendég 17,3 millió vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken 2012. január és szeptember között. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevételei 8,9%-kal nőttek 2012. január–szeptemberben. Az összes bruttó szállásdíjbevétel 88,3%-a a szállodákban keletkezett. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás január–szeptemberre számított árindexe 4,6%-kal volt magasabb az egy évvel korábbi szinthez képest. Ezen belül a szálláshely-szolgáltatás területén 2,7%-os árnövekedést mértek. 2012 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek szobakapacitás-kihasználtsága átlagosan 40,1% volt. A szállodák szobakapacitás-kihasználtsága 48,6% volt, a gyógyszállodákban 57,4%-os, a wellness-szállodákban 48,6%-os kapacitáskihasználtságot mértek. 2012 első kilenc hónapját is az átlagnál jobb szállodai teljesítmény jellemzi: a KSH statisztikái szerint a vendégek száma 5,5%-kal, a vendégéjszakák száma 7,7%-kal emelkedett 2011 azonos időszakához képest. Az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012 első kilenc hónapjában a felmérésben részt vevő magyarországi szállodák foglaltsága 3,8 százalékponttal növekedett, miközben az európai átlag 0,2 százalékpontos csökkenés volt.
A KSH előzetes adatai szerint 2012 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek országosan több mint 3,2 millió külföldi vendéget és 9,0 millió külföldi vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek száma 7,4%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 7,6%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A külföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje 2,8 éjszaka volt. A külföldiektől származó szállásdíjbevétel a kereskedelmi szálláshelyeken 11,0%-kal, a szállodákban pedig 11,9%-kal nőtt. Utóbbi kategóriában a külföldi vendégek száma 9,2%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 10,8%-kal volt magasabb, mint 2011 első kilenc hónapjában. Tehát a beutazó turizmusban is érvényesül az a tendencia, miszerint a turisták egyre inkább a magasabb színvonalú szolgáltatásokat, a magasabb kategóriájú szálláshelyeket keresik.
1.3 Az egészségturisztikai trendek
A WHO előrejelzése szerint 2022-re a turizmus és az egészségipar együttesen a világ egyik meghatározó gazdasági ágazatává válik. A legnagyobb küldőpiacainkat jelentő fejlett országokban az idős népesség arányának növekedése a legjellemzőbb demográfiai trend. Az egészségükre mindinkább odafigyelő, az utazás terén egyre tapasztaltabb szeniorok növekvő fizetőképes keresletet jelentenek az egészségturisztikai iparág számára. A jóléti társadalmakban emellett nő az igény a saját finanszírozású egészségügyi kezelések turisztikai élményekkel való összekapcsolására. Az egészségturizmus a belföldi és a beutazó turizmusban egyaránt jelentős szerepet játszik. A kereskedelmi szálláshelyek belföldi vendégéjszakáinak csaknem harmadát, a szállodák belföldi vendégéjszakáinak több mint 47%-át gyógy- és wellness-szállodákban regisztrálják. A KSH keresletfelmérése szerint a Magyarországra látogató külföldiek körében a harmadik leggyakoribb fő turisztikai motiváció az egészségturizmus (gyógykezelés vagy wellness). Ez tükröződik a kereskedelmi szálláshelyek mutatóiban is. Az egészségturizmust hosszabb átlagos tartózkodási idő, magasabb költés, kisebb szezonalitás és magasabb színvonalú szolgáltatások igénybevétele jellemzi. Utóbbit jelzi, hogy 2011-ben a szállodai férőhelyek 27,3%-a volt található az egészségturizmust közvetlenül kiszolgáló szállodákban, a szállodák vendégéjszakáiból 33,2%-ban, a szállodák bruttó bevételeiből 34,8%-ban részesednek a gyógy- és wellness-szállodák. A gyógyszállodákat az átlagosnál jobb, a wellness-szállodáknál az átlagosnak megfelelő kihasználtság jellemzi.
(Forrás: Magyar Turizmus Zrt. Stratégiai terv 2013.)
A hévízi vendégkör nemzetiségi összetétel változása 2011 – 2012, I. – XI. hó
Küldőország |
Vendég |
Vendég- |
Vendég |
Vendég- |
Átlagos tartózkodási idő |
|||
éjszaka |
éjszaka |
|||||||
január - november |
jan. - nov. index |
nov. |
nov. |
jan.-nov. |
jan-nov.- |
|||
index |
|
index |
||||||
Hévíz |
|
|
|
|
|
|
|
|
Európai országok összesen |
87 752 |
617 174 |
98,9 |
102,3 |
6,3 |
100,2 |
7 |
103,4 |
Ebből: Ausztria |
20 547 |
87 116 |
90,8 |
90,4 |
4,3 |
94,6 |
4,2 |
99,6 |
Csehország |
5 626 |
23 196 |
102,7 |
100,9 |
5,1 |
125,8 |
4,1 |
98,2 |
Franciaország |
1 176 |
8 520 |
77,1 |
85,6 |
7,3 |
117,5 |
7,2 |
111 |
Németország |
25 134 |
251 715 |
94 |
92,3 |
8,7 |
99,9 |
10 |
98,2 |
Norvégia |
859 |
3 584 |
205,5 |
146,3 |
1,7 |
0 |
4,2 |
71,2 |
Oroszország |
16 894 |
171 463 |
135,5 |
140,6 |
8,8 |
93,4 |
10,1 |
103,8 |
Svájc |
2 294 |
17 626 |
93,1 |
82,7 |
7 |
55 |
7,7 |
88,8 |
Szlovákia |
3 396 |
9 960 |
118,1 |
110,7 |
2,6 |
98,4 |
2,9 |
93,7 |
Ukrajna |
3 824 |
15 394 |
81,6 |
112,9 |
6,4 |
96 |
4 |
138,3 |
Ázsiai országok összesen |
10 310 |
20 387 |
156,1 |
132,5 |
1,2 |
66,8 |
2 |
84,9 |
Afrikai országok összesen |
82 |
243 |
157,7 |
141,3 |
9,7 |
0 |
3 |
89,6 |
Amerika összesen |
473 |
2 148 |
80,4 |
82 |
1,8 |
49,1 |
4,5 |
102 |
Külföld összesen |
98 683 |
640 220 |
102,8 |
103 |
6 |
99,2 |
6,5 |
100,2 |
Belföld összesen |
95 251 |
309 278 |
97,6 |
96,7 |
3,3 |
103,1 |
3,2 |
99,1 |
Mindösszesen |
193 934 |
949 498 |
100,2 |
100,9 |
4,8 |
103,8 |
4,9 |
100,7 |
Forrás: KSH
A táblázat a rendelkezésünkre álló adatok alapján az év első 11 hónapjának vendégforgalmi adatait veti össze a 2011-es év bázis adataival.
Összességében 0,9 %-os vendégéjszaka szám növekedést mutat, 0,2 %-os vendégszám növekedés mellett. Ezen belül a belföldi vendégforgalom enyhe csökkenése és a külföldi vendégforgalom enyhe növekedése figyelhető meg.
A küldőországok tekintetében kiugróan magas az orosz (+40,6%) és ukrán (+12,9%) forgalom növekedése, de intenzív a szlovák vendégéjszaka (+10,7%) szám emelkedése is.
A hagyományos küldőterületek vendégéjszaka csökkenése bár lassult, de továbbra is jelentős. A németországi és ausztriai kiemelt megjelenések sem tudják ellensúlyozni a kúra vendégek számának csökkenését.
A vendégéjszakák tekintetében az orosz és ukrán piac összesen 186.857 vendégéjszakát hozott a városba, míg a német nyelvterület (német, orsztárk, svájci) összesen 356.457 vendégéjszakát.
2.1 A turisztikai régiók részesedése az összes vendégéjszakából
2. Versenytársak vizsgálata
2.1 Gyógyturizmus
A gyógyturizmus terén Európa/Közép-Európa legmagasabban pozícionált desztinációi az észak-olasz „Terme Regio” (pl. Abano Terme, Montegrotto Terme), a svájci és német fürdővárosok és szanatóriumok (pl. Bad Ragaz, Bad Zurzach, Zermatt, Arosa, St. Moritz, Lugano, Baden-Baden, Bad Wildbald), valamint a Monarchia egykori jelentős fürdővárosai (pl. Karlsbad, Marienbad, Bad Ischl).
- az olasz, svájci és bajor fürdővárosok rendkívül magasan pozícionált termékkel rendelkeznek. A gyógytényezők és a magas színvonalú, komplex kezelések mellett a települési környezet, valamint a változatos szabadidős és kulturális programok szerves részei a terméknek. Jól menedzselt desztinációk, hatékony kommunikációs tevékenységgel, a magas árak ellenére kedvező ár/érték aránnyal. E gyógyhelyek jóval magasabban pozícionáltak, mint Hévíz, így közvetlen versenytársként jelenleg nem jönnek szóba.
- az Osztrák-Magyar Monarchia korábbi fürdővárosaival a versenyhelyzet alapja a gyógyászat szemlélete és a gyógykezelések hasonlósága. A legismertebbek és a legjelentősebb versenytársak Karlsbad (Karlovy Vary) és Marienbad (Marianske Lazne) lehetnek.
- a Monarchia további fürdővárosai irányultságukat (pl. Bad Ischl) vagy jelen állapotukat (pl. erdélyi és felvidéki fürdők) tekintve napjainkban eltérnek Hévíztől, a gyógyászat és fürdőkultúra, a történelmi hagyományok tekintetében mégis hasonlóak. Pöstyén (Piestany) az utóbbi időben jelentősen fejlődött. Az alacsony áraik vonzók a turisták számára, de a szolgáltatások valódi tartalma elmarad a hévízitől. Az adottságok mellett jelentős versenyelőnyben van Hévíz.
3.2 Főszezonban, kétágyas szoba ára (2 főre), egy hetes kúracsomaggal (EUR)
Magánház - kúracsomag nélkül, csak szállás |
|
|||||||
Hévíz |
Hajdúszoboszló |
Harkány |
Karlsbad |
Marienbad |
Abano/Montegrotto |
Loipersdorf |
Bad Füssing |
|
142 |
119 |
136 |
168 |
224 |
420 |
196 |
189 |
|
Panzió |
||||||||
Hévíz |
Hajdúszoboszló |
Harkány |
Karlsbad |
Marienbad |
Abano/Montegrotto |
Loipersdorf |
Bad Füssing |
|
271 |
166 |
166 |
360 |
- |
- |
288 |
406 |
|
Hotel *** |
||||||||
Hévíz |
Hajdúszoboszló |
Harkány |
Karlsbad |
Marienbad |
Abano/Montegrotto |
Loipersdorf |
Bad Füssing |
|
308 |
333 |
367 |
518 |
414 |
769 |
441 |
850 |
|
Hotel **** |
||||||||
Hévíz |
Hajdúszoboszló |
Harkány |
Karlsbad |
Marienbad |
Abano/Montegrotto |
Loipersdorf |
Bad Füssing |
|
636 |
571 |
752 |
588 |
590 |
1180 |
990 |
940 |
Az árak kategóriánként az elérhető legolcsóbb szállás árat mutatják városonként.
Az egy hetes kúracsomagok árainak összehasonlítása jó mutatja a hévízi szolgáltatások pozícionálását a versenytársakéhoz képest. Abano, Montegrotto árai magasan meghaladják a Hévíz (és a többi konkurens város) árait is minden kategóriában.
Magánszállások tekintetében a hazai fürdővárosokat árszintjét meghaladja az összehasonlítás ára, azonban a külföldi versenytársakétól lemarad.
Kereskedelmi szálláshelyek tekintetében a belföldi összehasonlításban kedvezőbbek a háromcsillagos kategória árai Hévízen, négycsillagos kategóriában viszont már a hajdúszoboszlói árak felett mozognak a hévízi árak. A külföldi szállás árak a háromcsillagos kategóriában minden esetben magasabbak, a négycsillagosok esetében viszont Karsbad és Marienbad kínál kedvezőbb lehetőségeket.
A szálláshelyek árszintje mellett, a hazai fürdővárosok rangsorában jól szemlélteti Hévíz pozícióját a következő táblázat is. Bár egyértelműen megelőzzük versenytársainkat érdemes az egyes városokban látható vendégéjszaka növekedési ütemekkel is számolni. Míg Hévízen 2009 és 2011 között 8,49%-os növekedés volt, addig Bükön 23,2%, Sárváron 18%, Zalakaroson pedig 9,7%. A büki és a sárvári nagymértékű növekedés az elmúlt 2 év fürdőfejlesztéseivel magyarázhatóak. Megfordulni látszik viszont a korábbi évek növekedési üteme Hajdúszoboszló esetében.
3.3 Vendégforgalmi adatok kereskedelmi szálláshelyeken
|
Külföldi vendégek száma (fő) |
Belföldi vendégek száma (fő) |
Külföldi vendégéj-szakák száma (db) |
Belföldi vendégéj-szakák száma (db) |
Vendégek száma összesen (fő) |
Vendégéj-szakák száma összesen (db) |
Hévíz |
|
|
|
|
|
|
2009 |
90 687 |
101 339 |
589 442 |
323 973 |
192 026 |
913 415 |
2010 |
92 375 |
102 167 |
600 056 |
334 329 |
194 542 |
934 385 |
2011 |
101 176 |
105 824 |
645 998 |
344 982 |
207 000 |
990 980 |
Hajdúszoboszló |
|
|
|
|
|
|
2009 |
52 742 |
135 538 |
266 197 |
465 853 |
188 280 |
732 050 |
2010 |
50 140 |
152 970 |
245 031 |
534 157 |
203 110 |
779 188 |
2011 |
56 972 |
142 691 |
251 002 |
475 939 |
199 663 |
719 131 |
Bük |
|
|
|
|
|
|
2009 |
69 527 |
61 904 |
342 887 |
189 109 |
131 431 |
531 996 |
2010 |
77 658 |
80 612 |
365 332 |
300 448 |
158 270 |
665 780 |
2011 |
84 319 |
70 111 |
381 862 |
273 939 |
154 430 |
655 801 |
Sárvár |
|
|
|
|
|
|
2009 |
61 868 |
75 371 |
185 724 |
191 336 |
137 239 |
377 060 |
2010 |
64 637 |
74 227 |
205 270 |
182 353 |
138 864 |
387 623 |
2011 |
91 002 |
68 542 |
271 234 |
173 754 |
159 544 |
444 988 |
Zalakaros |
|
|
|
|
|
|
2009 |
26 932 |
96 737 |
108 165 |
289 352 |
123 669 |
397 517 |
2010 |
27 471 |
105 602 |
94 242 |
319 352 |
133 073 |
413 594 |
2011 |
25 397 |
105 897 |
108 995 |
327 459 |
131 294 |
436 454 |
Balatonfüred |
|
|
|
|
|
|
2009 |
48 789 |
100 350 |
238 973 |
271 092 |
149 139 |
510 065 |
2010 |
44 605 |
96 368 |
211 995 |
246 802 |
140 973 |
458 797 |
2011 |
45 832 |
96 073 |
202 847 |
243 558 |
141 905 |
446 405 |
Forrás: KSH
3.4 Wellness- és fürdőkomplexumok
Hévíz adottságait tekintve gyógydesztináció, de a szolgáltatáskínálatában és a vendégkörében a wellness is megtalálható. A kúrákhoz kapcsolódóan meglévő egyedi adottságai a wellness terén nincsenek, a kínálat pedig jóval bővebb. A város vonzáskörzetét tekintve valamennyi magyar, osztrák, szlovén, német, cseh, szlovák és lengyel wellness-komplexum versenytársnak tekinthető.
Az osztrák fürdők fejlesztését követően jelentősen visszaesett Hévízen az osztrák és német vendégek száma. Emellett a wellness-turista nem is hajlandó közel ezer km-t utazni a pár napos regenerálódásért.
A cseh, szlovák és lengyel fürdők színvonala és szolgáltatás-választéka nem előzi meg Hévízt. Versenyelőnyüket a közlekedés időigénye, az erőteljesebb kommunikáció és a jobb országimázs jelenti.
A hazai wellness-piacon egyértelmű versenyhátrányt jelent az élményelemek és a családbarát kiegészítő szolgáltatások hiánya.
A hazai internetes kersési trendekben elvesztettük a 2011-es év kimagasló eredményét, miszerint a wellness témakör 10. legnépszerűbb keresési szava Hévíz volt. A keresési trendek között olyan feltörekvő fürdők és fürdővárosok nevei jelentek meg a 2012-es évben, mint Gyula és a Zsóry fürdő. A keresési trend változása jól mutatja, hogy wellness témakörben nincs olyan egyértelmű versenyelőnyünk belföldön, mint a gyógyturizmus területén.
Ennek ellenére is a wellness témakörre keresők nagy arányban találkoznak hévízi ajánlatokkal, mivel a legnépszerűbb keresési kulcsszavakra a „wellness hotel” és a „wellness hétvége” kombinációkra a találati lista élén rendszerint szerepelnek hévízi ajánlatok.
3.5 Városi fürdők látogató számai (fő)
Év / Városi fürdő |
Hévíz |
Sárvár |
Zalakaros |
Bük |
Hajdúszoboszló |
2009. |
624 387 |
529 417 |
637 260 |
813 794 |
1 176 779 |
2010. |
563 829 |
511 669 |
551 182 |
782 919 |
1 235 617 |
2011. |
778 578 |
744 000 |
510 049 |
823 448 |
|
Forrás: Fürdők adatszolgáltatása
A fürdők iránti keresletet jó szemlélteti a látogatottsági számaik összehasonlítása is. A nagyobb élmény fürdővel rendelkező intézmények sem minden esetben haladják meg a hévízi tófürdő látogatottságát (pl.: Sárvár és Zalakaros esetében), azonban a wellness és élmény elemekkel bővített kínálat egyértelműen hozzájárul Bük és Hajdúszoboszló magas látogatói számaihoz.
- Összegzés
|
január |
február |
március |
április |
május |
június |
július |
augusztus |
szeptember |
október |
november |
december |
összesen |
2008 |
39 769 |
53 636 |
57 558 |
56 331 |
54 344 |
69 708 |
75 181 |
94 417 |
64 931 |
63 744 |
62 592 |
45 203 |
737 414 |
2009 |
49 250 |
44 358 |
57 284 |
48 305 |
58 550 |
54 732 |
86 453 |
96 079 |
63 963 |
64 145 |
58 850 |
49 637 |
731 605 |
2010 |
60 990 |
67 990 |
80 868 |
68 010 |
82 359 |
80 524 |
106 178 |
114 863 |
111 773 |
94 307 |
81 234 |
41 476 |
990 573 |
2011 |
58 095 |
63 331 |
69 681 |
75 448 |
94 302 |
89 150 |
120 412 |
144 871 |
110 505 |
99 560 |
83 969 |
52 795 |
1 062 119 |
2012 |
65 388 |
60 467 |
77 693 |
78 429 |
96 121 |
99 900 |
108 967 |
127 590 |
120 714 |
106 243 |
83 933 |
56 126 |
1 081 571 |
Hévíz Város idegenforgalmáról összességében elmondható, hogy összhangban az Európai trendekkel, ugyanakkor a Nyugat Dunántúli Régió visszaeső teljesítménye ellenére, a várakozásokat felülmúlóan teljesített. A tavalyi rekordszámú vendégéjszakát sikerült közel 20 ezer éjszakával túlszárnyalni.
Elmondható, hogy a városvezetés által kezdeményezett és koordinált szolgáltatói párbeszéd, a megerősített marketing tevékenység, valamint a külföldi piacokon végzett közös munka eredménye rövid távon is jól megmutatkozik. Terveinknek megfelelően új légi járatok indításával, valamint város további turisztikai fejlesztésével minden feltétel adott a további növekedés biztosításához.