1. A turizmus általános helyzet a 2010. évben
Európában 2010 első felében nőtt a vendégéjszakák száma, és az elemzők szerint ez a növekedés a harmadik negyedévben is folytatódik. Eddig a pozitív változásokból leginkább Nyugat-Európa profitált, viszont a nemzetközi vendégérkezések alapján Közép-Kelet-Európa is elindult a pozitív irányba. A Turisztikai Világszervezet szerint az európai régiókra nézve összességében 2%-os növekedés tapasztalható a januári-júniusi időszakban. Oroszország 2010-ben jelentős a kiutazások terén, és a gyenge euró elősegítette az ázsiai és amerikai piacokról, elsősorban a Japánból, az Amerikai Egyesült Államokból és Kanadából érkező forgalom élénkülését.
Németország – mint hazánk legfontosabb küldőterülete - esetében a válság hatására az utazóközönség belföldi utazásokra indult. A harmadik negyedévben viszont egyre gyakrabban utaztak a távolabbi desztinációkba, miközben a közeli országokat (Ausztria, Hollandia és Lengyelország) hanyagolták, és az utazások időtartama is lerövidült.
2010-re Európában megközelítőleg 2,5%-os növekedést várnak a szakemberek a nemzetközi vendégérkezések tekintetében, 2011-re pedig 3,7%-os növekedést valószínűsítenek, s addigra a 2008-ban mért látogatottsági szintek elérésére számítanak. (Forrás: OrientPress Hírügynökség)
Magyarországi trendek
A Központi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint 2010. január-szeptemberben a hazánkba utazó külföldi vendégek száma 4,6%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 0,7%-kal nőtt 2009 azonos időszakához képest.
Ugyanebben az időszakban a belföldi vendégek (-2,2%) és vendégéjszakák száma (-0,4%) is kissé csökkent az előző év azonos időszakához képest. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány adatai szerint 2010. szeptemberben 1856 kereskedelmi szálláshely fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket. A belföldi vendégek az év első kilenc hónapjában 14,2 milliárd forint értékben vásároltak szálláshelyi szolgáltatásokat üdülési csekk segítségével, ami az összes bevétel 7,9%-ával, a belföldi szállásdíjak 37%-ával volt egyenértékű.
Gyógyturisztikai trendek
2010. január-szeptemberben a gyógyszállodákban a vendégek száma 9,4%-kal bővült, ezen belül a belföldi vendégek száma 10,4%-kal, a külföldi vendégek száma 8,1%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához mérten. Ez a pozitív változás elsősorban a belföldi vendégek számában július óta tapasztalható növekvő tendenciának köszönhető. A belföldi vendégéjszakák száma 6,4%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 2,4%-kal nőtt az előző évhez képest. A wellness-szállodákban a belföldi vendégek száma 26,0%-kal, a külföldi vendégek száma 35,0%-kal nőtt. A belföldi vendégéjszakák száma 28,7%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma pedig 35,0%-kal emelkedett. A vizsgált időszakban a legtöbb vendégéjszakát Németország (a gyógyszállodákban töltött összes külföldi vendégéjszaka 34,2%-a), Ausztria (11,2%), Oroszország (9,0%), Csehország (6,4%), Románia (3,3%), Lengyelország (3,1%), Svájc (2,8%), Olaszország (2,6%), és Szlovákia (2,5%) vonatkozásában regisztrálták. Lengyelország (+30,4%), Oroszország (+23,5%), Románia (+18,6%), Csehország (+16,7%) és Olaszország (11,2%) esetében könyvelhettünk el jelentős növekedést. Ezzel szemben az osztrák (-17,6%) és a német (-3,1%) vendégforgalom csökkent a hazai gyógyszállodákban 2009 azonos időszakához viszonyítva. (Forrás: Magyar Turizmus Zrt.)
2. A turizmus helyzete Hévízen 2010.
2.1. A 2010. évben megvalósult főbb turisztikai fejlesztések Hévízen
A város kínálata és folyamatos megújítása nagyban hozzájárul a vendégek elégedettségéhez. A 2010. évben számos beruházás került átadásra, amelyek pozitívan befolyásolják a városról alkotott képet, valamint növelik a turisztikai kínálatot.
Belváros rekonstrukció
A közel 1 milliárd forintos beruházás kivitelezésére 510 millió 457ezer forintot nyert az Önkormányzat. A felújítási munkák a 2010. év főszezoni forgalmára enyhe negatív hatást gyakoroltak, azonban a későbbi években pozitív hatást fejt majd ki. A projekt részeként a Rákóczi Ferenc utca-Erzsébet királyné utca - I. Gróf Festetics György tér - Gyöngyvirág köz által határolt térrészen összefüggő sétálóövezet kialakítását valósították meg. Járda jellegű, elemes térburkolatú gyalogos zóna létesült, a korábbi aszfaltburkolat eltávolításával. Világítótestek, kandeláberek, új utcabútorok, szeméttárolók, fasorok, információs oszlopok kerültek kihelyezésre. A rekonstrukcióhoz kapcsolódóan a csapadékcsatorna-hálózat átépítése is megvalósult a Rákóczi és Erzsébet királyné utcákban, a Festetics illetve a Deák téren. A projekt részeként felújított többfunkciós Belvárosi Rózsakert Komplexum a város egyik meghatározó központja lehet, ivócsarnokkal, ajándékbolttal.
Tófürdő rekonstrukció második ütem
A Tófürdő rekonstrukció második ütemében készült el a háromszintes, több mint 2 ezer négyzetméter hasznos területű új fogadóépületet. A beruházás összértéke meghaladta a 1,4 milliárd forintot. Az új épületrész négycsillagos szállodai szintnek megfelelő szolgáltatást nyújt: wellness részleg (szauna, gőzfürdő, jégfürdő, sóbarlang, medencék), modern vendéglátóterek és terápiás részleg (hidroterápia, masszázs, szépségszalon, iszapkezelők, mozgásterápia) és kibővített öltöző és pihenőtér kapacitás várják az idelátogatókat. A fejlesztés megfelel az egyre nagyobb számban idelátogató fiatal, családos vendégek elvárásainak.
TDM pályázat kiemelt projektjei
Kínálatfejlesztés: A kínálat szervezés része a csomagajánlatok szervezése, garantált városi animációs programrendszerek és programszervezés. Négy nyelven elkészült a heti programajánlat, ami minden napra kínál szórakozási lehetőséget. A fejlesztések több kiegészítő szolgáltatás igénybevételére ösztönzik a turistákat. A kulcsszerep a kerékpáros és a gyalogos termékfejlesztéseknek jut.
Információs rendszer fejlesztése: A táblarendszereket, és a touch info terminálokat a város frekventált pontjain kerültek elhelyezésre, és azokat minden turisztikailag fontos információt tartalmaznak. A terminálok helyei: a Rákóczi utca elején a Tourinform irodánál, és végén a Rózsakert épületénél; a Nagyparkolóban; a Széchenyi és a Kossuth utca kereszteződésében. E fejlesztések növelik a vendégelégetettséget, és hosszabb tartalmasabb tartózkodást eredményeznek.
2.2. Vendégforgalmi adatok Hévízen 2010.
A 2010-es évre vonatkozó fizető vendéglátás szám adatai jelenleg még nem állnak rendelkezésre, mivel ezek bevallási határideje 2011. január 31. Ennek hiányában csak a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmának változását tudom vizsgálni, az év első 10 hónapjában (mivel a november és december havi forgalmi adatok még itt nem kerültek feldolgozásra.)
A fizető vendéglátás szám adatainak hiánya miatt javaslom, hogy 2011 februárjában készüljön egy újabb elemzés, ami a város teljes szálláshely kínálatát elemzi a 2010-es év egészében.
Idegenforgalmi adó
2010. január 1-én bevezetésre került a 70 év felettiek idegenforgalmi adó fizetésének kötelezettsége, ami jelentős mértékben növelte a város idegenforgalmi adó bevételét. 2009-ben a beszedett IFA 275,4 millió Ft volt. 2010-re 311 millió Ft volt az előirányzott IFA összege, aminek záró összege várhatóan 395 millió Ft lesz.
Az IFA összegéhez kötött állami támogatás csökkentése még a 143%-os beszedett IFA növekedés mellett is kiesést okoz a város költségvetésében. 2009-ben az állami támogatással megnövelt IFA összege 826,2 millió Ft volt, míg 2010-be várhatóan 790 millió Ft lesz.
Szálláshely kapacitás
Magánszálláshelyek kapacitása – szállásadó engedéllyel rendelkezők száma
| Mutatók |
Időszak | Vendéglátók száma (fő) |
2006. év | 905 |
2007. év | 812 |
2008. év | 838 |
2009. év | 914 |
2010. év | 925 |
Forrás: Hévíz Város Önkormányzata
Az engedéllyel rendelkezők számának növekedése mellett fontos tény, hogy közülük csupán 343 szállásadó teljesített idegenforgalmi adó befizetést. Ez egyrészről utal arra, hogy a használatban lévő engedélyek jelentős részével nem végeznek valós vendégfogadást, és arra, hogy a szállásadók jelentős része nem teljesített idegenforgalmi adó befizetést. (A kiadható férőhelyek száma 2011. január 31. után állnak rendelkezésre.)
Ugyanakkor az engedélyek számának 2007 óta tartó növekedése utal arra is, hogy a meglévő magánszállás kapacitás mellett még jelentős potenciál rejlik a fizetővendéglátásban - mint megélhetési vagy kereset kiegészítési lehetőség - hiszen 2007-től 113 új engedély került kiadásra.
Kereskedelmi-szálláshelyek kapacitása – kiadható férőhelyek száma
| Mutatók |
Időszak | Kereskedelmi szálláshelyeken kiadható férőhelyek száma (db) |
2008. augusztus | 5487 |
2009. augusztus | 5858 |
2010. augusztus | 5894 |
Forrás: www.ksh.hu
Vendégforgalmi adatok a kereskedelmi szálláshelyeken 2010. januártól októberig
Vendégek száma
| Mutatók | ||
Időszak | Vendégek száma összesen (fő) | Külföldi vendégek száma (fő) | Belföldi vendégek száma (fő) |
2008. év jan. - okt. | 161 553 | 72 224 | 89 329 |
2009. év jan. - okt. | 162 589 | 76 830 | 85 759 |
2010. év jan. - okt. | 163 700 | 81 131 | 82 569 |
Forrás: www.ksh.hu
A fenti adatokból látszik, hogy a kereskedelmi szálláshelyek a gazdasági válság hatásaira megfelelő stratégiával reagáltak, így vendégszám növekedést tudtak elérni a fizetőképes kereslet csökkenése mellett is. Az év első 10 hónapjában 1111 fővel több vendéget fogadtak, mint 2009 első 10 hónapjában. Ezen belül a külföldi vendégek száma jelentősen nőtt (4301 fővel), míg a belföldi vendégek száma csökkent (3190 fővel). Összehasonlítva a 2008-as belföldi vendégszám csökkenéssel kitűnik, hogy a belföldi vendégszám csökkenési üteme lassul, mivel 2008-ról 2009-re 3570 fős csökkenés mutatkozott.
Vendégéjszakák száma
| Mutatók | ||
Időszak | Vendégéjszakák száma összesen (db) | Külföldi vendég - éjszakák száma (db) | Belföldi vendég - éjszakák száma (db) |
2008. év jan. - okt. | 784 304 | 490 643 | 293 661 |
2009. év jan. - okt. | 791 778 | 513 964 | 277 814 |
2010. év jan. - okt. | 812 992 | 534 887 | 278 105 |
Forrás: www.ksh.hu
A vendégek számának növekedésével együtt nőtt a vendégéjszakák számának a növekedése is. Az év első 10 hónapjában 21.214 vendégéjszakával több realizálódott a város kereskedelmi szálláshelyein, mint 2009-ben. Ezen belül a külföldi vendégéjszakák 20.923 éjszakával nőttek, míg a belföldiek 291 éjjel. A belföldi vendégéjszaka szám növekedés jelentős eredménynek számít, annak tükrében, hogy a belföldi vendégek száma 3190 fővel csökkent, valamint annak tükrében, hogy 2009-ben 15.847 éjszakás csökkenés volt a belföldi vendégéjszakák számában. Ez a növekedés az átlagos tartózkodási idő növekedésének az eredménye.
Átlagos tartózkodási idő
| Mutatók | ||
Időszak | Vendégek átlagos tartózkodási ideje (éj) | Külföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje (éj) | Belföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje (éj) |
2008. év jan. - okt. | 4,87 | 6,8 | 3,25 |
2009. év jan. - okt. | 4,87 | 6,69 | 3,22 |
2010. év jan. - okt. | 4,97 | 6,6 | 3,32 |
Forrás: www.ksh.hu
A fenti vendégéjszaka szám növekedést az átlagos tartózkodási idő növekedése okozta, ami a összességében 0,1 százalékpontos növekedést mutat. Külföldi tartózkodási idő esetén csökkent az átlagos tartózkodási idő, míg belföld esetén nőtt. A külföldi átlagnál is látszik egy pozitív tendencia, mivel kisebb mértékű az idei csökkenés, minta 2009-es évi.
Átlagár, REVRAP
| Mutatók | |
Időszak | Egy szoba átlagára (Ft) | 1 szoba 1 működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) (Ft) |
2008. jan.- okt. | 11034 | 7091 |
2009. jan. - okt. | 12915 | 7850 |
2010. jan. - okt. | 11952 | 7418 |
Forrás: www.ksh.hu
Amennyiben csak a vendégforgalmi adatokat vizsgáljuk kedvező képet kapunk a város idegenforgalmáról és a fizetőképes keresletről.
Ebből az látszik, hogy a vendégéjszakák számának növelését az átlag szobaár és a bevételek csökkenésével tudták elérni a kereskedelmi szálláshelyek, ami veszélyes folyamat amennyiben negatív árspirálhoz vezet és a város alulpozícionálását erősíti.
3. 2011. évi aktuális feladatok meghatározása
A 2011. év feladatainak és a hosszútávú tervezés alapjainak a meghatározását a lakosok és a helyi szolgáltatók megkérdezésével indította el az Önkormányzat 2010 decemberében. Lakossági fórumokon és közmeghallgatáson külön fejtették ki a véleményüket a magánszoba-kiadással foglalkozók, a vendéglátással foglalkozók és a kereskedelemben érintett vállalkozók. Ezen vélemények figyelembe vételével kezdte el tervezni 2011-es turisztikai feladatait az Önkormányzat.
A hatékony munkavégzést segítve a különböző szakfeladatok élesen elkülönítésre kerültek. A Hévíz Turizmus Marketing Egyesület, mint a város TDM (Turizmus Desztináció Menedzsment) szervezete a továbbiakban, mint fontos civil egyeztető fórum – a helyi szolgáltatók szakvéleményének koordinátora – működik tovább. Legfontosabb feladata a 2009-ben elnyert (közel 50 millió forintos költségvetésből megvalósuló) TDM pályázat véghezvitele, valamint a 2011 elején megjelenő helyi és térségi TDM pályázatokon való indulás lesz. Az új pályázatok várhatóan 150 millió forintos pályázati forrás lehívását teszik lehetővé, ami turizmusfejlesztésre fordíthatók. Az egyesület működteti tovább a városi Tourinform Irodát és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat (üdülésicsekk átvétel, kerékpár kölcsönző, információ nyújtás).
3.1. A célcsoportok azonosítása, pozícionálás
A 2011. évi, valamint a hosszabb távú feladatok meghatározásához elengedhetetlen a turisztikai célcsoportok pontos meghatározása. 2010-ben elkészült „A Hévíz Turisztikai Desztináció fejlesztési koncepciója és operatív programjai” című tanulmány, ami aktuális információk feldolgozásával a következőképpen azonosítja Hévíz célcsoportjait.
Hévíz elsődlegesen gyógydesztináció, ahol hagyományosan az 50 év feletti mozgásszervi panaszokkal rendelkező vendégek kúráznak. Napi ritmusuk a kezelésekhez igazodik; a délután közepéig kezeléseken vesznek reszt, majd pihennek, este pedig könnyed programokat igényelnek (pl. séta, vásárolgatás, kávézó, vacsora, grinzing, kulturális programok). A vendégek közel 70%-a gyógyvendég, elsődlegesen a március-november közötti időszakban (a meleg nyári hónapok kivételével). A gyógyturizmus nyáron a fiatalabb és aktívabb vendégkörrel nyaralóturizmussá alakul. A vendégforgalom fennmaradó 30%-a így wellness-, üdülő- vagy konferencia turista. A termek és a vendégkör ennek megfelelően változik; a gyógytuzimus helyett az egészség- vagy egészségtudatos turizmus a jellemző, amelyben a gyógy-, wellness-, selfness- és aktív elemek egymást kiegészítve jelennek meg. A vendégkörben a 30 feletti fiatalok es a kisgyermekkel érkező családok aránya növekszik. A wellness-vendegek kizárólag belföldről és a környező országokból érkeznek. A munka fáradalmai után egészségtudatos pihenést igényelnek színvonalas szolgáltatásokkal, minőségi környezetben. Ennek megfelelően növekszik az igény a színvonalas egyedi programok és rendezvények, valamint az aktív szabadidő eltöltés iránt.
A hévízi vendégkör jellemzően nemzetiség szerint szegmentálható; az egyes népcsoportok utazási motivációi és fogyasztási szokásai jól tipizálhatók. A vendégforgalom és a turisztikai bevételek tekintetében három fő célcsoportot, a belföldi, a német nyelvterületről származó és az orosz, ukrán vendégeket érdemes kiemelni. Ők együttesen alkotják a vendégforgalom közel 90%-át. A további nemzetiségből származó vendégek gyakorlatilag kiegészítő jellegűek, ugyanakkor egyes küldő területek értékes potenciállal rendelkeznek.
A belföldi vendégek részaranya az utóbbi időben jelentősen emelkedett, jelenleg a vendégforgalom közel 53%-at teszik ki. Ebben jelentős szerepet játszik az üdülésicsekk, valamint a 2011-ben bevezetésre kerülő Széchenyi Pihenő Kártya. A vendégek döntően a fővárosból és a vidéki nagyvárosokból (Pécs, Miskolc, Debrecen, Győr) érkeznek. Az ország adottságai és a történelmi hagyományok hatására a fürdőkultúra jelen van a társadalomban, a magyar turisták többségében mégsem kúrázók. A magyar 50 év feletti rétegnek nagyrészt nincs elegendő jövedelme ahhoz, hogy magánúton igénybe vegyen ilyen szolgáltatásokat, így a magyar kúrázók OEP-finanszírozással a reumakórház és a szanatóriumok vendégei. A háziorvostól kapott beutalóval félévente 2 hétre kereshetik fel a várost. A kúrázók közel 60%-a visszatérő vendég. A szállodákban es a magán-szobakiadóknál nem jellemzőek a belföldi kúrázók, itt elsősorban wellness- és nyaralóvendégek jelennek meg. Az elő- es utószezonban a 30 év felettiek wellness-elnek, júliusban és augusztusban pedig gyerekkel érkező nyaralóvendégek töltik a szálláshelyeket. A motivációnak megfelelően az éves 3,6 napos átlagos tartózkodási idő az elő- es utószezonban 1-3 éjszaka, nyáron pedig 1 hetes üdülés. Az utazási ajánlatok közül a vízhez kapcsolódó wellness-szolgáltatások köre és színvonala, az élményfürdő megléte és változatossága, valamint a vízfelület nagysága alapján döntenek. A közvetlen marketing mellett jelentős szerepe van az online kommunikációnak, valamint az ismerősök véleményének. A magyar vendégek többségének jó az árelfogadó-képessége, keresik a szórakozási lehetőségeket és magas a kapcsolódó fajlagos költés. A wellnessvendégek között jellemző a jól szituált menedzser-réteg, akik a mindennapos munkából való kiszakadás, feltöltődés, regenerálódás céljából érkeznek Hévízre. A wellness-szolgaáltatásokat gyakran ad-hoc veszik igénybe, ugyanakkor magas minőségű, szolgáltatásokat igényelnek, kulturális programokkal. Aktívak, akik kirándulási, sportolási és kalandos kirándulási lehetőségeket is keresnek. A magas minőségű komplex szolgáltatások révén cél lehet ezen csoport esetében a kúravendégek körébe történő átvezetés. Az üdülőturizmus tekintetében Hévíz népszerűsége abban áll, hogy a desztináció időjárástól független nyaralási élményt nyújt. E vendégek szintén aktívabbak, különböző egyéni kirándulások keretében igénylik a háttértelepülések felfedezését.
A külföldi vendégek közül a németek és az oroszok döntően tipikus kúravendégek. Wellness célzattal szinte kizárólag csak a környező országokból érkeznek turisták. Közvetlen elérésükhöz nem elégséges a desztináció marketing költségvetése és kapacitása; a vendégek döntően közvetítőkön keresztül érkeznek. A közvetlen marketing így másodlagos, ehelyett az utazásközvetítőket célozza meg csomagajánlatokkal, információ-nyújtással, akciókkal és study tour-okkal. A kúra hatékonysága és a kapcsolódó szolgáltatások magas színvonala miatt körükben is magas a törzsvendégek aránya. Szabadidő eltöltési szokásukban az adott népcsoport kultúrája és igényei mellett a vendégek és a helyiek nyelvismerete is meghatározó.
A külföldi vendégek közel 70%-át a német nyelvterületről származók; németek, osztrákok és svájciak teszik ki. A németek döntően 50-55 feletti klasszikus gyógyvendégek. Átlagosan 2 hetet tartózkodnak Hévízen, de akadnak 3-4 hetes kúrák is. Igényes vendégek, de spórolósak; vitatják az orvos által felírt kúrák mennyiséget, árát és indokoltságát, azon felül pedig düntő többségben nem vesznek igénybe további szolgáltatásokat. A szállodák kúracsomagjait választják, vagy a magánházaktól járnak a gyógytóhoz, esténként pedig a városban sétálgatnak vagy felmennek a grinzing-be. A német felfedező típusú turista, aki szervezett, de egyéni formában is bejárja a környéket, gyakran aktív turistaként. A vendégkör korban nem, de igényeiben mindenkeppen fiatalodik; egyre nagyobb az érdeklődés a jóga, a nordic walking, a power walking és az egyéb aktív programok iránt. Szinte valamennyi vendég költségeit - biztosítótól és biztosítástól függően - részben vagy egészben a hazai biztosítótársasága finanszírozza. A kezelések mellet némely esetben még a szállás költségeit is támogatják, napidíj formájában. A közös történelmi hagyományok, a kultúra és nyelvtudás, valamint a korábbi vendégforgalom alapján a város e szegmensek igényeinek kielégítésére specializálódott. A vendégkör azonban jelentősen átalakult; napjainkra a középosztály alsó rétege a visszajáró vendégkör. A folyamatok hátterében az osztrák és szlovén fürdőfejlesztések, valamint a relatív megdrágult magyar kínálat áll. Az ÁFA és a szolgáltatókat érintő magas adóterhek megemelték az árszínvonalat, amit nem tudtak kompenzálni a hévízi fejlesztések sem. A magas színvonalú gyógyturisztikai termék nem elég ismert, így a rendkívül kedvező ár/érték arány sem tudatosul a potenciális turistákban. A hagyományos visszatérő vendégkörből ugyanakkor sokan kihalnak vagy az egészségi állapotukból kifolyólag már nem vállaljak az utazást. A gazdasági megszorítások és a németországi belföldi turizmus ösztönzése szintén erős konkurenciát jelentenek. A régi kúrás vendégek helyett a fiatalabbak és a wellness-vendégek is új célcsoportot jelenthetnének. E téren azonban a város nem rendelkezik egyedülálló versenyelőnnyel és jóval erősebb is a verseny. A középkorosztály a német nyelvterületeken már gyakran repülővel utazik, és főként Interneten tájékozódik; az online kommunikációban pedig Hévíz jelenleg nem mutat kellően hatékony aktivitást.
Az osztrák és svájci vendégek korábban összesen közel 25%-os arányban képviseltették magukat Hévíz vendégforgalmában. Számuk azonban az utóbbi években jelentősen lecsökkent. A svájciak egészségtudatosak, így kifejezetten kúracsomagokat nem vesznek igénybe. A gyógyászat terén a mozgásszervi megbetegedésekre irányuló klasszikus hévízi kezelések helyett így a fogászat, a különböző szemműtétek és a plasztikai sebeszet jelenthet irányukban eladható terméket. A magas színvonal mellett a költséghatékonyság és a nyaralási élmény együttese jelenthet vonzerőt e célcsoportnál. A wellness terén Svájc és Ausztria rendkívül jó egységekkel rendelkezik, az addig is meglevő erős versenyt a közelmúlt ausztriai és szlovéniai fejlesztései tovább fokozták. Ez a vendégkör így nem hajlandó ennyit utazni a wellness-élményért. A svájciak ugyanakkor a kultúra iránt fogékonyak. A várak és kastélyok náluk jobb állapotban vannak, de a sajátos magyar borkultúra, a gasztronómia, a folklór és a Svájcban hiányzó barokk építészet terén sikeres tematikus termékek formálhatók. E vendégkör rendkívül individualista; a szálláshely-szolgáltatás tekintetében rendkívül változóak az igények, de a kulturális programok terén mindegyikük magas színvonalú lehetőségeket igényel.
A német nyelvterületről származó vendégforgalomban bekövetkezett visszaesést az orosz és ukrán piac kompenzálta. Eleinte kis létszámban, főként egyéni vendégek érkeztek. Ez lehetővé tette az igényeik és viselkedésük feltérképezését, valamint a további – elsősorban német - vendégek reakcióinak megvizsgálását. A vendégérkezések számának dinamikus növekedése eredményeként az elmúlt tíz évben közel 5%-ra emelkedett részaranyuk Hévíz vendégforgalmában, ami a nemzeti és az ortodox vallási ünnepeiken egyes szállodákban akár a 80-85%-ot is elérheti. A vendégek repülővel érkeznek, ezért ezen a piacon stratégiai fontosságú a sármelléki repülőtér működése. Idegen nyelveket többnyire nem beszélnek az oroszok, ezért gyakran csoportos utazáson vesznek reszt, tolmács-kísérővel. Főként a háborús generációhoz tartozó német vendégkör továbbra sem szimpatizál az orosz vendégekkel, akik egyébkent beillenek a hévízi vendégkörbe. Az orosz középosztály felső rétege, akik körében a fürdőkultúra - a szanatóriumi rendszer - ismert és kedvelt, de elsődlegesen nem gyógyászati, inkább regenerációra, illetve egészségmegőrző es preventív céllal alkalmazzák. Ennek megfelelően jóval fiatalabb az orosz célcsoport; fiatalok és középkorúak, 28-30 éves kortól érkeznek, legalább két hetes tartózkodással. A család valamennyi tagja - az orvosok szakmai kifogásai ellenére még a gyermekek is - kúrázik. Igényes, jó minőségű szolgáltatásokat keresnek. Az előirt kezeléseken felül további gyógyászati-, wellness- és szépészeti szolgáltatásokat is igénybe vesznek. Jól fizető, magas árelfogadású célcsoport, jelentős fajlagos költéssel és gyakran extravagáns igenyekkel. Keresik a presztízs típusú vásárlási lehetőségeket. Erre azonban Hévíz még nem felkészült, így Bécsben és Budapesten keresik fel az üzleteket. Az aktív programokat ugyanakkor nem nagyon igénylik; legfeljebb szervezett kirándulásokon, kulturális jellegű programokon vesznek részt.
Az említett hazai és külföldi szegmensek adjak a hévízi vendégforgalom közel 90%-át. A jelen bevételek szempontjából a további csoportok másodlagosak, ugyanakkor a kapacitáskihasználtság és a vendégkör színesítése terén fontosak. Egyesek pedig jelentősebb potenciállal rendelkező kiegészítők lehetnek:
- a környező országokból - elsődlegesen Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Románia - többségében wellness- és üdülővendégek érkeznek. Fogyasztási szokásaik nagyban hasonlóak a belföldi wellness- és családi vendégköréhez.
- az angolszász országokban nincs hagyománya a gyógykúrákra alapozott gyógyászatnak; az angolok nem is hisznek a gyógyvizek hatékonyságában. A spa alatt elsődlegesen masszázst és szépészeti szolgáltatásokat értenek, ezért pedig nem hajlandók több ezer km-t utazni. Angol vendégek inkább érdekességként jelentek meg a hévízi vendégforgalomban, szorosan kötődve a Ryanair járataihoz.
- a skandináv polgárok körében a zord klíma miatt nagy a reumás megbetegedések aránya. Ugyanakkor az angolokhoz hasonlóan ők sem hisznek a gyógyvizes kúrákban. Hévízre a magyarországi körutazás befejező állomásaként érkeznek. Elégedettek a desztináció által nyújtott élménnyel, mégsem térnek vissza. Éppen a hazai időjárási viszonyaik miatt olyan desztinációt részesítenek előnyben, ahol a pihenésük alatt végig biztosan süt a Nap.
- a vendégforgalom szempontjából most még érdekesség, de növekedő piacnak számít Kína és a Távol-Kelet. A munkamoráljuk következtében 5-10 évente utaznak, és a közel két hetes európai körutazás során legfeljebb egy éjszakát töltenek Hévízen. E téren erős verseny folyik a magyar és a közép-európai városok között. Az átlagutazók mellett lehetőség van üzletemberek és delegációk fogadására. A jelentős kulturális különbségek szervezési és infrastrukturális szempontból megnehezíti a fogadásukat, de fontos kiegészítő szegmenset jelenthet a távol-keleti piac.
- az elterjedt, igényes fürdőkultúra folytan jelentős potenciált rejt magában az arab világ is. Az arabok hisznek a vizes kúrák hatásosságában, kedvelik a fürdőzést, és magas az árelfogadó-képességük. A kultúra azonban rendkívül eltérő; a város és az egyes szolgáltatók még nincsenek felkészülve az arab világból érkező vendégek fogadásához kapcsolódó infrastrukturális és munkaszervezési igényekre.