Idegenforgalmi helyzet 2010
Idegenforgalom



1. A turizmus általános helyzet a 2010. évben

Európában 2010 első felében nőtt a vendégéjszakák száma, és az elemzők szerint ez a növekedés a harmadik negyedévben is folytatódik. Eddig a pozitív változásokból leginkább Nyugat-Európa profitált, viszont a nemzetközi vendégérkezések alapján Közép-Kelet-Európa is elindult a pozitív irányba. A Turisztikai Világszervezet szerint az európai régiókra nézve összességében 2%-os növekedés tapasztalható a januári-júniusi időszakban. Oroszország 2010-ben jelentős a kiutazások terén, és a gyenge euró elősegítette az ázsiai és amerikai piacokról, elsősorban a Japánból, az Amerikai Egyesült Államokból és Kanadából érkező forgalom élénkülését.

Németország – mint hazánk legfontosabb küldőterülete - esetében a válság hatására az utazóközönség belföldi utazásokra indult. A harmadik negyedévben viszont egyre gyakrabban utaztak a távolabbi desztinációkba, miközben a közeli országokat (Ausztria, Hollandia és Lengyelország) hanyagolták, és az utazások időtartama is lerövidült.

2010-re Európában megközelítőleg 2,5%-os növekedést várnak a szakemberek a nemzetközi vendégérkezések tekintetében, 2011-re pedig 3,7%-os növekedést valószínűsítenek, s addigra a 2008-ban mért látogatottsági szintek elérésére számítanak. (Forrás: OrientPress Hírügynökség)

Magyarországi trendek
A Központi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint 2010. január-szeptemberben a hazánkba utazó külföldi vendégek száma 4,6%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 0,7%-kal nőtt 2009 azonos időszakához képest.

Ugyanebben az időszakban a belföldi vendégek (-2,2%) és vendégéjszakák száma (-0,4%) is kissé csökkent az előző év azonos időszakához képest. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány adatai szerint 2010. szeptemberben 1856 kereskedelmi szálláshely fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket. A belföldi vendégek az év első kilenc hónapjában 14,2 milliárd forint értékben vásároltak szálláshelyi szolgáltatásokat üdülési csekk segítségével, ami az összes bevétel 7,9%-ával, a belföldi szállásdíjak 37%-ával volt egyenértékű.

Gyógyturisztikai trendek
2010. január-szeptemberben a gyógyszállodákban a vendégek száma 9,4%-kal bővült, ezen belül a belföldi vendégek száma 10,4%-kal, a külföldi vendégek száma 8,1%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához mérten. Ez a pozitív változás elsősorban a belföldi vendégek számában július óta tapasztalható növekvő tendenciának köszönhető. A belföldi vendégéjszakák száma 6,4%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 2,4%-kal nőtt az előző évhez képest. A wellness-szállodákban a belföldi vendégek száma 26,0%-kal, a külföldi vendégek száma 35,0%-kal nőtt. A belföldi vendégéjszakák száma 28,7%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma pedig 35,0%-kal emelkedett. A vizsgált időszakban a legtöbb vendégéjszakát Németország (a gyógyszállodákban töltött összes külföldi vendégéjszaka 34,2%-a), Ausztria (11,2%), Oroszország (9,0%), Csehország (6,4%), Románia (3,3%), Lengyelország (3,1%), Svájc (2,8%), Olaszország (2,6%), és Szlovákia (2,5%) vonatkozásában regisztrálták. Lengyelország (+30,4%), Oroszország (+23,5%), Románia (+18,6%), Csehország (+16,7%) és Olaszország (11,2%) esetében könyvelhettünk el jelentős növekedést. Ezzel szemben az osztrák (-17,6%) és a német (-3,1%) vendégforgalom csökkent a hazai gyógyszállodákban 2009 azonos időszakához viszonyítva. (Forrás: Magyar Turizmus Zrt.)

2. A turizmus helyzete Hévízen 2010.

2.1. A 2010. évben megvalósult főbb turisztikai fejlesztések Hévízen

A város kínálata és folyamatos megújítása nagyban hozzájárul a vendégek elégedettségéhez. A 2010. évben számos beruházás került átadásra, amelyek pozitívan befolyásolják a városról alkotott képet, valamint növelik a turisztikai kínálatot.

Belváros rekonstrukció
A közel 1 milliárd forintos beruházás kivitelezésére 510 millió 457ezer forintot nyert az Önkormányzat. A felújítási munkák a 2010. év főszezoni forgalmára enyhe negatív hatást gyakoroltak, azonban a későbbi években pozitív hatást fejt majd ki. A projekt részeként a Rákóczi Ferenc utca-Erzsébet királyné utca - I. Gróf Festetics György tér - Gyöngyvirág köz által határolt térrészen összefüggő sétálóövezet kialakítását valósították meg. Járda jellegű, elemes térburkolatú gyalogos zóna létesült, a korábbi aszfaltburkolat eltávolításával. Világítótestek, kandeláberek, új utcabútorok, szeméttárolók, fasorok, információs oszlopok kerültek kihelyezésre. A rekonstrukcióhoz kapcsolódóan a csapadékcsatorna-hálózat átépítése is megvalósult a Rákóczi és Erzsébet királyné utcákban, a Festetics illetve a Deák téren. A projekt részeként felújított többfunkciós Belvárosi Rózsakert Komplexum a város egyik meghatározó központja lehet, ivócsarnokkal, ajándékbolttal.

Tófürdő rekonstrukció második ütem
A Tófürdő rekonstrukció második ütemében készült el a háromszintes, több mint 2 ezer négyzetméter hasznos területű új fogadóépületet. A beruházás összértéke meghaladta a 1,4 milliárd forintot. Az új épületrész négycsillagos szállodai szintnek megfelelő szolgáltatást nyújt: wellness részleg (szauna, gőzfürdő, jégfürdő, sóbarlang, medencék), modern vendéglátóterek és terápiás részleg (hidroterápia, masszázs, szépségszalon, iszapkezelők, mozgásterápia) és kibővített öltöző és pihenőtér kapacitás várják az idelátogatókat. A fejlesztés megfelel az egyre nagyobb számban idelátogató fiatal, családos vendégek elvárásainak.

TDM pályázat kiemelt projektjei
Kínálatfejlesztés: A kínálat szervezés része a csomagajánlatok szervezése, garantált városi animációs programrendszerek és programszervezés. Négy nyelven elkészült a heti programajánlat, ami minden napra kínál szórakozási lehetőséget. A fejlesztések több kiegészítő szolgáltatás igénybevételére ösztönzik a turistákat. A kulcsszerep a kerékpáros és a gyalogos termékfejlesztéseknek jut.

Információs rendszer fejlesztése: A táblarendszereket, és a touch info terminálokat a város frekventált pontjain kerültek elhelyezésre, és azokat minden turisztikailag fontos információt tartalmaznak. A terminálok helyei: a Rákóczi utca elején a Tourinform irodánál, és végén a Rózsakert épületénél; a Nagyparkolóban; a Széchenyi és a Kossuth utca kereszteződésében. E fejlesztések növelik a vendégelégetettséget, és hosszabb tartalmasabb tartózkodást eredményeznek.

2.2. Vendégforgalmi adatok Hévízen 2010.

A 2010-es évre vonatkozó fizető vendéglátás szám adatai jelenleg még nem állnak rendelkezésre, mivel ezek bevallási határideje 2011. január 31. Ennek hiányában csak a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmának változását tudom vizsgálni, az év első 10 hónapjában (mivel a november és december havi forgalmi adatok még itt nem kerültek feldolgozásra.)

A fizető vendéglátás szám adatainak hiánya miatt javaslom, hogy 2011 februárjában készüljön egy újabb elemzés, ami a város teljes szálláshely kínálatát elemzi a 2010-es év egészében.

Idegenforgalmi adó

2010. január 1-én bevezetésre került a 70 év felettiek idegenforgalmi adó fizetésének kötelezettsége, ami jelentős mértékben növelte a város idegenforgalmi adó bevételét. 2009-ben a beszedett IFA 275,4 millió Ft volt. 2010-re 311 millió Ft volt az előirányzott IFA összege, aminek záró összege várhatóan 395 millió Ft lesz.

Az IFA összegéhez kötött állami támogatás csökkentése még a 143%-os beszedett IFA növekedés mellett is kiesést okoz a város költségvetésében. 2009-ben az állami támogatással megnövelt IFA összege 826,2 millió Ft volt, míg 2010-be várhatóan 790 millió Ft lesz.

Szálláshely kapacitás

Magánszálláshelyek kapacitása – szállásadó engedéllyel rendelkezők száma

 

Mutatók

Időszak

Vendéglátók száma (fő)

2006. év

905

2007. év

812

2008. év

838

2009. év

914

2010. év

925

Forrás: Hévíz Város Önkormányzata

Az engedéllyel rendelkezők számának növekedése mellett fontos tény, hogy közülük csupán 343 szállásadó teljesített idegenforgalmi adó befizetést. Ez egyrészről utal arra, hogy a használatban lévő engedélyek jelentős részével nem végeznek valós vendégfogadást, és arra, hogy a szállásadók jelentős része nem teljesített idegenforgalmi adó befizetést. (A kiadható férőhelyek száma 2011. január 31. után állnak rendelkezésre.)

Ugyanakkor az engedélyek számának 2007 óta tartó növekedése utal arra is, hogy a meglévő magánszállás kapacitás mellett még jelentős potenciál rejlik a fizetővendéglátásban - mint megélhetési vagy kereset kiegészítési lehetőség - hiszen 2007-től 113 új engedély került kiadásra.

Kereskedelmi-szálláshelyek kapacitása – kiadható férőhelyek száma

 

Mutatók

Időszak

Kereskedelmi szálláshelyeken kiadható férőhelyek száma (db)

2008. augusztus

5487

2009. augusztus

5858

2010. augusztus

5894

Forrás: www.ksh.hu

Vendégforgalmi adatok a kereskedelmi szálláshelyeken 2010. januártól októberig

Vendégek száma

 

Mutatók

Időszak

Vendégek száma összesen (fő)

Külföldi vendégek száma (fő)

Belföldi vendégek száma (fő)

2008. év jan. - okt.

161 553

72 224

89 329

2009. év jan. - okt.

162 589

76 830

85 759

2010. év jan. - okt.

163 700

81 131

82 569

Forrás: www.ksh.hu

A fenti adatokból látszik, hogy a kereskedelmi szálláshelyek a gazdasági válság hatásaira megfelelő stratégiával reagáltak, így vendégszám növekedést tudtak elérni a fizetőképes kereslet csökkenése mellett is. Az év első 10 hónapjában 1111 fővel több vendéget fogadtak, mint 2009 első 10 hónapjában. Ezen belül a külföldi vendégek száma jelentősen nőtt (4301 fővel), míg a belföldi vendégek száma csökkent (3190 fővel). Összehasonlítva a 2008-as belföldi vendégszám csökkenéssel kitűnik, hogy a belföldi vendégszám csökkenési üteme lassul, mivel 2008-ról 2009-re 3570 fős csökkenés mutatkozott.

Vendégéjszakák száma

 

Mutatók

Időszak

Vendégéjszakák száma összesen (db)

Külföldi vendég - éjszakák száma (db)

Belföldi vendég - éjszakák száma (db)

2008. év jan. - okt.

784 304

490 643

293 661

2009. év jan. - okt.

791 778

513 964

277 814

2010. év jan. - okt.

812 992

534 887

278 105

Forrás: www.ksh.hu

A vendégek számának növekedésével együtt nőtt a vendégéjszakák számának a növekedése is. Az év első 10 hónapjában 21.214 vendégéjszakával több realizálódott a város kereskedelmi szálláshelyein, mint 2009-ben. Ezen belül a külföldi vendégéjszakák 20.923 éjszakával nőttek, míg a belföldiek 291 éjjel. A belföldi vendégéjszaka szám növekedés jelentős eredménynek számít, annak tükrében, hogy a belföldi vendégek száma 3190 fővel csökkent, valamint annak tükrében, hogy 2009-ben 15.847 éjszakás csökkenés volt a belföldi vendégéjszakák számában. Ez a növekedés az átlagos tartózkodási idő növekedésének az eredménye.

 

Átlagos tartózkodási idő

 

 

Mutatók

Időszak

Vendégek átlagos tartózkodási ideje (éj)

Külföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje (éj)

Belföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje (éj)

2008. év jan. - okt.

4,87

6,8

3,25

2009. év jan. - okt.

4,87

6,69

3,22

2010. év jan. - okt.

4,97

6,6

3,32

Forrás: www.ksh.hu

A fenti vendégéjszaka szám növekedést az átlagos tartózkodási idő növekedése okozta, ami a összességében 0,1 százalékpontos növekedést mutat. Külföldi tartózkodási idő esetén csökkent az átlagos tartózkodási idő, míg belföld esetén nőtt. A külföldi átlagnál is látszik egy pozitív tendencia, mivel kisebb mértékű az idei csökkenés, minta 2009-es évi.

Átlagár, REVRAP

 

Mutatók

Időszak

Egy szoba átlagára (Ft)

1 szoba 1 működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) (Ft)

2008. jan.- okt.

11034

7091

2009. jan. - okt.

12915

7850

2010. jan. - okt.

11952

7418

Forrás: www.ksh.hu

Amennyiben csak a vendégforgalmi adatokat vizsgáljuk kedvező képet kapunk a város idegenforgalmáról és a fizetőképes keresletről.

Ebből az látszik, hogy a vendégéjszakák számának növelését az átlag szobaár és a bevételek csökkenésével tudták elérni a kereskedelmi szálláshelyek, ami veszélyes folyamat amennyiben negatív árspirálhoz vezet és a város alulpozícionálását erősíti.
 

3. 2011. évi aktuális feladatok meghatározása

A 2011. év feladatainak és a hosszútávú tervezés alapjainak a meghatározását a lakosok és a helyi szolgáltatók megkérdezésével indította el az Önkormányzat 2010 decemberében. Lakossági fórumokon és közmeghallgatáson külön fejtették ki a véleményüket a magánszoba-kiadással foglalkozók, a vendéglátással foglalkozók és a kereskedelemben érintett vállalkozók. Ezen vélemények figyelembe vételével kezdte el tervezni 2011-es turisztikai feladatait az Önkormányzat.

A hatékony munkavégzést segítve a különböző szakfeladatok élesen elkülönítésre kerültek. A Hévíz Turizmus Marketing Egyesület, mint a város TDM (Turizmus Desztináció Menedzsment) szervezete a továbbiakban, mint fontos civil egyeztető fórum – a helyi szolgáltatók szakvéleményének koordinátora – működik tovább. Legfontosabb feladata a 2009-ben elnyert (közel 50 millió forintos költségvetésből megvalósuló) TDM pályázat véghezvitele, valamint a 2011 elején megjelenő helyi és térségi TDM pályázatokon való indulás lesz. Az új pályázatok várhatóan 150 millió forintos pályázati forrás lehívását teszik lehetővé, ami turizmusfejlesztésre fordíthatók. Az egyesület működteti tovább a városi Tourinform Irodát és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat (üdülésicsekk átvétel, kerékpár kölcsönző, információ nyújtás).

3.1. A célcsoportok azonosítása, pozícionálás

A 2011. évi, valamint a hosszabb távú feladatok meghatározásához elengedhetetlen a turisztikai célcsoportok pontos meghatározása. 2010-ben elkészült „A Hévíz Turisztikai Desztináció fejlesztési koncepciója és operatív programjai” című tanulmány, ami aktuális információk feldolgozásával a következőképpen azonosítja Hévíz célcsoportjait.

Hévíz elsődlegesen gyógydesztináció, ahol hagyományosan az 50 év feletti mozgásszervi panaszokkal rendelkező vendégek kúráznak. Napi ritmusuk a kezelésekhez igazodik; a délután közepéig kezeléseken vesznek reszt, majd pihennek, este pedig könnyed programokat igényelnek (pl. séta, vásárolgatás, kávézó, vacsora, grinzing, kulturális programok). A vendégek közel 70%-a gyógyvendég, elsődlegesen a március-november közötti időszakban (a meleg nyári hónapok kivételével). A gyógyturizmus nyáron a fiatalabb és aktívabb vendégkörrel nyaralóturizmussá alakul. A vendégforgalom fennmaradó 30%-a így wellness-, üdülő- vagy konferencia turista. A termek és a vendégkör ennek megfelelően változik; a gyógytuzimus helyett az egészség- vagy egészségtudatos turizmus a jellemző, amelyben a gyógy-, wellness-, selfness- és aktív elemek egymást kiegészítve jelennek meg. A vendégkörben a 30 feletti fiatalok es a kisgyermekkel érkező családok aránya növekszik. A wellness-vendegek kizárólag belföldről és a környező országokból érkeznek. A munka fáradalmai után egészségtudatos pihenést igényelnek színvonalas szolgáltatásokkal, minőségi környezetben. Ennek megfelelően növekszik az igény a színvonalas egyedi programok és rendezvények, valamint az aktív szabadidő eltöltés iránt.

A hévízi vendégkör jellemzően nemzetiség szerint szegmentálható; az egyes népcsoportok utazási motivációi és fogyasztási szokásai jól tipizálhatók. A vendégforgalom és a turisztikai bevételek tekintetében három fő célcsoportot, a belföldi, a német nyelvterületről származó és az orosz, ukrán vendégeket érdemes kiemelni. Ők együttesen alkotják a vendégforgalom közel 90%-át. A további nemzetiségből származó vendégek gyakorlatilag kiegészítő jellegűek, ugyanakkor egyes küldő területek értékes potenciállal rendelkeznek.

A belföldi vendégek részaranya az utóbbi időben jelentősen emelkedett, jelenleg a vendégforgalom közel 53%-at teszik ki. Ebben jelentős szerepet játszik az üdülésicsekk, valamint a 2011-ben bevezetésre kerülő Széchenyi Pihenő Kártya. A vendégek döntően a fővárosból és a vidéki nagyvárosokból (Pécs, Miskolc, Debrecen, Győr) érkeznek. Az ország adottságai és a történelmi hagyományok hatására a fürdőkultúra jelen van a társadalomban, a magyar turisták többségében mégsem kúrázók. A magyar 50 év feletti rétegnek nagyrészt nincs elegendő jövedelme ahhoz, hogy magánúton igénybe vegyen ilyen szolgáltatásokat, így a magyar kúrázók OEP-finanszírozással a reumakórház és a szanatóriumok vendégei. A háziorvostól kapott beutalóval félévente 2 hétre kereshetik fel a várost. A kúrázók közel 60%-a visszatérő vendég. A szállodákban es a magán-szobakiadóknál nem jellemzőek a belföldi kúrázók, itt elsősorban wellness- és nyaralóvendégek jelennek meg. Az elő- es utószezonban a 30 év felettiek wellness-elnek, júliusban és augusztusban pedig gyerekkel érkező nyaralóvendégek töltik a szálláshelyeket. A motivációnak megfelelően az éves 3,6 napos átlagos tartózkodási idő az elő- es utószezonban 1-3 éjszaka, nyáron pedig 1 hetes üdülés. Az utazási ajánlatok közül a vízhez kapcsolódó wellness-szolgáltatások köre és színvonala, az élményfürdő megléte és változatossága, valamint a vízfelület nagysága alapján döntenek. A közvetlen marketing mellett jelentős szerepe van az online kommunikációnak, valamint az ismerősök véleményének. A magyar vendégek többségének jó az árelfogadó-képessége, keresik a szórakozási lehetőségeket és magas a kapcsolódó fajlagos költés. A wellnessvendégek között jellemző a jól szituált menedzser-réteg, akik a mindennapos munkából való kiszakadás, feltöltődés, regenerálódás céljából érkeznek Hévízre. A wellness-szolgaáltatásokat gyakran ad-hoc veszik igénybe, ugyanakkor magas minőségű, szolgáltatásokat igényelnek, kulturális programokkal. Aktívak, akik kirándulási, sportolási és kalandos kirándulási lehetőségeket is keresnek. A magas minőségű komplex szolgáltatások révén cél lehet ezen csoport esetében a kúravendégek körébe történő átvezetés. Az üdülőturizmus tekintetében Hévíz népszerűsége abban áll, hogy a desztináció időjárástól független nyaralási élményt nyújt. E vendégek szintén aktívabbak, különböző egyéni kirándulások keretében igénylik a háttértelepülések felfedezését.

A külföldi vendégek közül a németek és az oroszok döntően tipikus kúravendégek. Wellness célzattal szinte kizárólag csak a környező országokból érkeznek turisták. Közvetlen elérésükhöz nem elégséges a desztináció marketing költségvetése és kapacitása; a vendégek döntően közvetítőkön keresztül érkeznek. A közvetlen marketing így másodlagos, ehelyett az utazásközvetítőket célozza meg csomagajánlatokkal, információ-nyújtással, akciókkal és study tour-okkal. A kúra hatékonysága és a kapcsolódó szolgáltatások magas színvonala miatt körükben is magas a törzsvendégek aránya. Szabadidő eltöltési szokásukban az adott népcsoport kultúrája és igényei mellett a vendégek és a helyiek nyelvismerete is meghatározó.

A külföldi vendégek közel 70%-át a német nyelvterületről származók; németek, osztrákok és svájciak teszik ki. A németek döntően 50-55 feletti klasszikus gyógyvendégek. Átlagosan 2 hetet tartózkodnak Hévízen, de akadnak 3-4 hetes kúrák is. Igényes vendégek, de spórolósak; vitatják az orvos által felírt kúrák mennyiséget, árát és indokoltságát, azon felül pedig düntő többségben nem vesznek igénybe további szolgáltatásokat. A szállodák kúracsomagjait választják, vagy a magánházaktól járnak a gyógytóhoz, esténként pedig a városban sétálgatnak vagy felmennek a grinzing-be. A német felfedező típusú turista, aki szervezett, de egyéni formában is bejárja a környéket, gyakran aktív turistaként. A vendégkör korban nem, de igényeiben mindenkeppen fiatalodik; egyre nagyobb az érdeklődés a jóga, a nordic walking, a power walking és az egyéb aktív programok iránt. Szinte valamennyi vendég költségeit - biztosítótól és biztosítástól függően - részben vagy egészben a hazai biztosítótársasága finanszírozza. A kezelések mellet némely esetben még a szállás költségeit is támogatják, napidíj formájában. A közös történelmi hagyományok, a kultúra és nyelvtudás, valamint a korábbi vendégforgalom alapján a város e szegmensek igényeinek kielégítésére specializálódott. A vendégkör azonban jelentősen átalakult; napjainkra a középosztály alsó rétege a visszajáró vendégkör. A folyamatok hátterében az osztrák és szlovén fürdőfejlesztések, valamint a relatív megdrágult magyar kínálat áll. Az ÁFA és a szolgáltatókat érintő magas adóterhek megemelték az árszínvonalat, amit nem tudtak kompenzálni a hévízi fejlesztések sem. A magas színvonalú gyógyturisztikai termék nem elég ismert, így a rendkívül kedvező ár/érték arány sem tudatosul a potenciális turistákban. A hagyományos visszatérő vendégkörből ugyanakkor sokan kihalnak vagy az egészségi állapotukból kifolyólag már nem vállaljak az utazást. A gazdasági megszorítások és a németországi belföldi turizmus ösztönzése szintén erős konkurenciát jelentenek. A régi kúrás vendégek helyett a fiatalabbak és a wellness-vendégek is új célcsoportot jelenthetnének. E téren azonban a város nem rendelkezik egyedülálló versenyelőnnyel és jóval erősebb is a verseny. A középkorosztály a német nyelvterületeken már gyakran repülővel utazik, és főként Interneten tájékozódik; az online kommunikációban pedig Hévíz jelenleg nem mutat kellően hatékony aktivitást.

Az osztrák és svájci vendégek korábban összesen közel 25%-os arányban képviseltették magukat Hévíz vendégforgalmában. Számuk azonban az utóbbi években jelentősen lecsökkent. A svájciak egészségtudatosak, így kifejezetten kúracsomagokat nem vesznek igénybe. A gyógyászat terén a mozgásszervi megbetegedésekre irányuló klasszikus hévízi kezelések helyett így a fogászat, a különböző szemműtétek és a plasztikai sebeszet jelenthet irányukban eladható terméket. A magas színvonal mellett a költséghatékonyság és a nyaralási élmény együttese jelenthet vonzerőt e célcsoportnál. A wellness terén Svájc és Ausztria rendkívül jó egységekkel rendelkezik, az addig is meglevő erős versenyt a közelmúlt ausztriai és szlovéniai fejlesztései tovább fokozták. Ez a vendégkör így nem hajlandó ennyit utazni a wellness-élményért. A svájciak ugyanakkor a kultúra iránt fogékonyak. A várak és kastélyok náluk jobb állapotban vannak, de a sajátos magyar borkultúra, a gasztronómia, a folklór és a Svájcban hiányzó barokk építészet terén sikeres tematikus termékek formálhatók. E vendégkör rendkívül individualista; a szálláshely-szolgáltatás tekintetében rendkívül változóak az igények, de a kulturális programok terén mindegyikük magas színvonalú lehetőségeket igényel.

A német nyelvterületről származó vendégforgalomban bekövetkezett visszaesést az orosz és ukrán piac kompenzálta. Eleinte kis létszámban, főként egyéni vendégek érkeztek. Ez lehetővé tette az igényeik és viselkedésük feltérképezését, valamint a további – elsősorban német - vendégek reakcióinak megvizsgálását. A vendégérkezések számának dinamikus növekedése eredményeként az elmúlt tíz évben közel 5%-ra emelkedett részaranyuk Hévíz vendégforgalmában, ami a nemzeti és az ortodox vallási ünnepeiken egyes szállodákban akár a 80-85%-ot is elérheti. A vendégek repülővel érkeznek, ezért ezen a piacon stratégiai fontosságú a sármelléki repülőtér működése. Idegen nyelveket többnyire nem beszélnek az oroszok, ezért gyakran csoportos utazáson vesznek reszt, tolmács-kísérővel. Főként a háborús generációhoz tartozó német vendégkör továbbra sem szimpatizál az orosz vendégekkel, akik egyébkent beillenek a hévízi vendégkörbe. Az orosz középosztály felső rétege, akik körében a fürdőkultúra - a szanatóriumi rendszer - ismert és kedvelt, de elsődlegesen nem gyógyászati, inkább regenerációra, illetve egészségmegőrző es preventív céllal alkalmazzák. Ennek megfelelően jóval fiatalabb az orosz célcsoport; fiatalok és középkorúak, 28-30 éves kortól érkeznek, legalább két hetes tartózkodással. A család valamennyi tagja - az orvosok szakmai kifogásai ellenére még a gyermekek is - kúrázik. Igényes, jó minőségű szolgáltatásokat keresnek. Az előirt kezeléseken felül további gyógyászati-, wellness- és szépészeti szolgáltatásokat is igénybe vesznek. Jól fizető, magas árelfogadású célcsoport, jelentős fajlagos költéssel és gyakran extravagáns igenyekkel. Keresik a presztízs típusú vásárlási lehetőségeket. Erre azonban Hévíz még nem felkészült, így Bécsben és Budapesten keresik fel az üzleteket. Az aktív programokat ugyanakkor nem nagyon igénylik; legfeljebb szervezett kirándulásokon, kulturális jellegű programokon vesznek részt.

Az említett hazai és külföldi szegmensek adjak a hévízi vendégforgalom közel 90%-át. A jelen bevételek szempontjából a további csoportok másodlagosak, ugyanakkor a kapacitáskihasználtság és a vendégkör színesítése terén fontosak. Egyesek pedig jelentősebb potenciállal rendelkező kiegészítők lehetnek:

- a környező országokból - elsődlegesen Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Románia - többségében wellness- és üdülővendégek érkeznek. Fogyasztási szokásaik nagyban hasonlóak a belföldi wellness- és családi vendégköréhez.

- az angolszász országokban nincs hagyománya a gyógykúrákra alapozott gyógyászatnak; az angolok nem is hisznek a gyógyvizek hatékonyságában. A spa alatt elsődlegesen masszázst és szépészeti szolgáltatásokat értenek, ezért pedig nem hajlandók több ezer km-t utazni. Angol vendégek inkább érdekességként jelentek meg a hévízi vendégforgalomban, szorosan kötődve a Ryanair járataihoz.

- a skandináv polgárok körében a zord klíma miatt nagy a reumás megbetegedések aránya. Ugyanakkor az angolokhoz hasonlóan ők sem hisznek a gyógyvizes kúrákban. Hévízre a magyarországi körutazás befejező állomásaként érkeznek. Elégedettek a desztináció által nyújtott élménnyel, mégsem térnek vissza. Éppen a hazai időjárási viszonyaik miatt olyan desztinációt részesítenek előnyben, ahol a pihenésük alatt végig biztosan süt a Nap.

- a vendégforgalom szempontjából most még érdekesség, de növekedő piacnak számít Kína és a Távol-Kelet. A munkamoráljuk következtében 5-10 évente utaznak, és a közel két hetes európai körutazás során legfeljebb egy éjszakát töltenek Hévízen. E téren erős verseny folyik a magyar és a közép-európai városok között. Az átlagutazók mellett lehetőség van üzletemberek és delegációk fogadására. A jelentős kulturális különbségek szervezési és infrastrukturális szempontból megnehezíti a fogadásukat, de fontos kiegészítő szegmenset jelenthet a távol-keleti piac.

- az elterjedt, igényes fürdőkultúra folytan jelentős potenciált rejt magában az arab világ is. Az arabok hisznek a vizes kúrák hatásosságában, kedvelik a fürdőzést, és magas az árelfogadó-képességük. A kultúra azonban rendkívül eltérő; a város és az egyes szolgáltatók még nincsenek felkészülve az arab világból érkező vendégek fogadásához kapcsolódó infrastrukturális és munkaszervezési igényekre.

Megosztás:  Nyomtatás