A turizmus általános helyzet a 2012. évben
Az IPK International WTM-felmérés eredményei alapján készített becslés szerint 2012-ben összesen 6,8 milliárd külföldi es belföldi utazást tett a világ 15 évnél idősebb lakossága, ami 2,5%-kal haladja meg a 2011-ben tett utazások számát. A belföldi utazások száma 2%-kal 5,77 milliárdra, a kiutazások száma 4%-kal 1,03 milliárdra nőtt 2012-ben. A nemzetközi utazások száma 4%-kal növekedett világszinten, ám az utazáson töltött idő csupán 2%-kal lett hosszabb, azaz az utazások rövidebbek lettek 2012-ben. Az utazási kiadások világszerte 7%-kal 875 milliárd euróra nőttek 2012-ben. (Az egy utazásra jutó összeg 3%-kal, az egy éjszakára jutó költés pedig 5%-kal növekedett 2012-ben.)
A gazdasági és politikai nehézségek ellenére az európai turizmus kedvező évet zárt 2012-ben, és hasonlóan jó eredményeket várnak a turisztikai szakértők 2013-ra is. 2012 első felében a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen a balti országokban, illetve Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók, de a nagy nyugat-európai desztinációk, így Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria és Spanyolország is növekedésről számolt be 2012 első öt-nyolc hónapjában. Az adatok azt mutatják, hogy az Európán belüli utazások szerepe növekszik a drágább, távolabbi desztinációkba irányuló utazások rovására. A pozitív változásokat az STR Global 2012 első kilenc hónapjára vonatkozó adatai is alátámasztják: az európai szállodák foglaltsága 66,9%-os volt, a 27 vizsgált városból 12 jelzett pozitív elmozdulást az előző év azonos időszakához képest. Euróban mérve a napi átlagár (ADR) tekintetében 5,3%-os, a RevPAR tekintetében 5,1%- os növekedést regisztráltak a szállodák.
1.2 Magyarországi trendek
A nemzetközi turizmus javuló tendenciáival párhuzamosan ismét növekedési pályára állt a magyarországi turizmus is, különös tekintettel a beutazó turizmusra. 2011-ben a magyarországi turizmus eredményei meghaladták a válság előtti 2007-es év eredményeit. A pozitív trend 2012-ben is megfigyelhető. A külföldi érkezések és az eltöltött vendégéjszakák száma az európai átlagot meghaladóan emelkedik. A tendencia országos, de a legdinamikusabb bővülés Budapesten megy végbe. Ennek a változásnak, a nemzetközi folyamatokon túlmenően, oka a légi forgalom átstrukturálódása, amely a Malév 2012. februári leállását követően zajlott le. A Budapest Airport és a KSH adatai alapján a nemzeti légitársaság leállását követően kieső kapacitások pótlása a nyári menetrendi időszakra belépő új járatokkal megközelíti, de nem éri el az előző évi szintet. Az összutasszám csökkenése 4,6%-os. Lényegesen csökkent azonban a tranzitutasok száma (–79,5%). Következésképpen a Magyarországra, illetve Budapestre turisztikai motivációval érkező utasok száma pozitív irányba változott. A légifuvarozók összetétele jelentősen megváltozott. A korábbi évekkel ellentétben nagymértékben a „low cost” légitársaságok irányába tolódott el. Ez lényegesen befolyásolja a Magyarországra érkező vendégek utazási motivációját és ezáltal összetételüket, költési hajlandóságukat.
A kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégforgalom összességében javulást mutat. A KSH előzetes adatai szerint 2012 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken a vendégek száma 2,8%-kal, a vendégéjszakák száma 4,1%-kal haladta meg a 2011. első kilenc havi adatokat. 6,5 millió vendég 17,3 millió vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken 2012. január és szeptember között. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevételei 8,9%-kal nőttek 2012. január–szeptemberben. Az összes bruttó szállásdíjbevétel 88,3%-a a szállodákban keletkezett. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás január–szeptemberre számított árindexe 4,6%-kal volt magasabb az egy évvel korábbi szinthez képest. Ezen belül a szálláshely-szolgáltatás területén 2,7%-os árnövekedést mértek. 2012 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek szobakapacitás-kihasználtsága átlagosan 40,1% volt. A szállodák szobakapacitás-kihasználtsága 48,6% volt, a gyógyszállodákban 57,4%-os, a wellness-szállodákban 48,6%-os kapacitáskihasználtságot mértek. 2012 első kilenc hónapját is az átlagnál jobb szállodai teljesítmény jellemzi: a KSH statisztikái szerint a vendégek száma 5,5%-kal, a vendégéjszakák száma 7,7%-kal emelkedett 2011 azonos időszakához képest. Az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012 első kilenc hónapjában a felmérésben részt vevő magyarországi szállodák foglaltsága 3,8 százalékponttal növekedett, miközben az európai átlag 0,2 százalékpontos csökkenés volt.
A KSH előzetes adatai szerint 2012 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek országosan több mint 3,2 millió külföldi vendéget és 9,0 millió külföldi vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek száma 7,4%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 7,6%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A külföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje 2,8 éjszaka volt. A külföldiektől származó szállásdíjbevétel a kereskedelmi szálláshelyeken 11,0%-kal, a szállodákban pedig 11,9%-kal nőtt. Utóbbi kategóriában a külföldi vendégek száma 9,2%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 10,8%-kal volt magasabb, mint 2011 első kilenc hónapjában. Tehát a beutazó turizmusban is érvényesül az a tendencia, miszerint a turisták egyre inkább a magasabb színvonalú szolgáltatásokat, a magasabb kategóriájú szálláshelyeket keresik.
1.3 Az egészségturisztikai trendek
A WHO előrejelzése szerint 2022-re a turizmus és az egészségipar együttesen a világ egyik meghatározó gazdasági ágazatává válik. A legnagyobb küldőpiacainkat jelentő fejlett országokban az idős népesség arányának növekedése a legjellemzőbb demográfiai trend. Az egészségükre mindinkább odafigyelő, az utazás terén egyre tapasztaltabb szeniorok növekvő fizetőképes keresletet jelentenek az egészségturisztikai iparág számára. A jóléti társadalmakban emellett nő az igény a saját finanszírozású egészségügyi kezelések turisztikai élményekkel való összekapcsolására. Az egészségturizmus a belföldi és a beutazó turizmusban egyaránt jelentős szerepet játszik. A kereskedelmi szálláshelyek belföldi vendégéjszakáinak csaknem harmadát, a szállodák belföldi vendégéjszakáinak több mint 47%-át gyógy- és wellness-szállodákban regisztrálják. A KSH keresletfelmérése szerint a Magyarországra látogató külföldiek körében a harmadik leggyakoribb fő turisztikai motiváció az egészségturizmus (gyógykezelés vagy wellness). Ez tükröződik a kereskedelmi szálláshelyek mutatóiban is. Az egészségturizmust hosszabb átlagos tartózkodási idő, magasabb költés, kisebb szezonalitás és magasabb színvonalú szolgáltatások igénybevétele jellemzi. Utóbbit jelzi, hogy 2011-ben a szállodai férőhelyek 27,3%-a volt található az egészségturizmust közvetlenül kiszolgáló szállodákban, a szállodák vendégéjszakáiból 33,2%-ban, a szállodák bruttó bevételeiből 34,8%-ban részesednek a gyógy- és wellness-szállodák. A gyógyszállodákat az átlagosnál jobb, a wellness-szállodáknál az átlagosnak megfelelő kihasználtság jellemzi.
(Forrás: Magyar Turizmus Zrt. Stratégiai terv 2013.)
A hévízi vendégkör nemzetiségi összetétel változása 2011 – 2012, I. – XI. hó
Küldőország | Vendég | Vendég- | Vendég | Vendég- | Átlagos tartózkodási idő | |||
éjszaka | éjszaka | |||||||
január - november | jan. - nov. index | nov. | nov. | jan.-nov. | jan-nov.- | |||
index |
| index | ||||||
Hévíz |
|
|
|
|
|
|
|
|
Európai országok összesen | 87 752 | 617 174 | 98,9 | 102,3 | 6,3 | 100,2 | 7 | 103,4 |
Ebből: Ausztria | 20 547 | 87 116 | 90,8 | 90,4 | 4,3 | 94,6 | 4,2 | 99,6 |
Csehország | 5 626 | 23 196 | 102,7 | 100,9 | 5,1 | 125,8 | 4,1 | 98,2 |
Franciaország | 1 176 | 8 520 | 77,1 | 85,6 | 7,3 | 117,5 | 7,2 | 111 |
Németország | 25 134 | 251 715 | 94 | 92,3 | 8,7 | 99,9 | 10 | 98,2 |
Norvégia | 859 | 3 584 | 205,5 | 146,3 | 1,7 | 0 | 4,2 | 71,2 |
Oroszország | 16 894 | 171 463 | 135,5 | 140,6 | 8,8 | 93,4 | 10,1 | 103,8 |
Svájc | 2 294 | 17 626 | 93,1 | 82,7 | 7 | 55 | 7,7 | 88,8 |
Szlovákia | 3 396 | 9 960 | 118,1 | 110,7 | 2,6 | 98,4 | 2,9 | 93,7 |
Ukrajna | 3 824 | 15 394 | 81,6 | 112,9 | 6,4 | 96 | 4 | 138,3 |
Ázsiai országok összesen | 10 310 | 20 387 | 156,1 | 132,5 | 1,2 | 66,8 | 2 | 84,9 |
Afrikai országok összesen | 82 | 243 | 157,7 | 141,3 | 9,7 | 0 | 3 | 89,6 |
Amerika összesen | 473 | 2 148 | 80,4 | 82 | 1,8 | 49,1 | 4,5 | 102 |
Külföld összesen | 98 683 | 640 220 | 102,8 | 103 | 6 | 99,2 | 6,5 | 100,2 |
Belföld összesen | 95 251 | 309 278 | 97,6 | 96,7 | 3,3 | 103,1 | 3,2 | 99,1 |
Mindösszesen | 193 934 | 949 498 | 100,2 | 100,9 | 4,8 | 103,8 | 4,9 | 100,7 |
Forrás: KSH
A táblázat a rendelkezésünkre álló adatok alapján az év első 11 hónapjának vendégforgalmi adatait veti össze a 2011-es év bázis adataival.
Összességében 0,9 %-os vendégéjszaka szám növekedést mutat, 0,2 %-os vendégszám növekedés mellett. Ezen belül a belföldi vendégforgalom enyhe csökkenése és a külföldi vendégforgalom enyhe növekedése figyelhető meg.
A küldőországok tekintetében kiugróan magas az orosz (+40,6%) és ukrán (+12,9%) forgalom növekedése, de intenzív a szlovák vendégéjszaka (+10,7%) szám emelkedése is.
A hagyományos küldőterületek vendégéjszaka csökkenése bár lassult, de továbbra is jelentős. A németországi és ausztriai kiemelt megjelenések sem tudják ellensúlyozni a kúra vendégek számának csökkenését.
A vendégéjszakák tekintetében az orosz és ukrán piac összesen 186.857 vendégéjszakát hozott a városba, míg a német nyelvterület (német, orsztárk, svájci) összesen 356.457 vendégéjszakát.
2.1 A turisztikai régiók részesedése az összes vendégéjszakából
2. Versenytársak vizsgálata
2.1 Gyógyturizmus
A gyógyturizmus terén Európa/Közép-Európa legmagasabban pozícionált desztinációi az észak-olasz „Terme Regio” (pl. Abano Terme, Montegrotto Terme), a svájci és német fürdővárosok és szanatóriumok (pl. Bad Ragaz, Bad Zurzach, Zermatt, Arosa, St. Moritz, Lugano, Baden-Baden, Bad Wildbald), valamint a Monarchia egykori jelentős fürdővárosai (pl. Karlsbad, Marienbad, Bad Ischl).
- az olasz, svájci és bajor fürdővárosok rendkívül magasan pozícionált termékkel rendelkeznek. A gyógytényezők és a magas színvonalú, komplex kezelések mellett a települési környezet, valamint a változatos szabadidős és kulturális programok szerves részei a terméknek. Jól menedzselt desztinációk, hatékony kommunikációs tevékenységgel, a magas árak ellenére kedvező ár/érték aránnyal. E gyógyhelyek jóval magasabban pozícionáltak, mint Hévíz, így közvetlen versenytársként jelenleg nem jönnek szóba.
- az Osztrák-Magyar Monarchia korábbi fürdővárosaival a versenyhelyzet alapja a gyógyászat szemlélete és a gyógykezelések hasonlósága. A legismertebbek és a legjelentősebb versenytársak Karlsbad (Karlovy Vary) és Marienbad (Marianske Lazne) lehetnek.
- a Monarchia további fürdővárosai irányultságukat (pl. Bad Ischl) vagy jelen állapotukat (pl. erdélyi és felvidéki fürdők) tekintve napjainkban eltérnek Hévíztől, a gyógyászat és fürdőkultúra, a történelmi hagyományok tekintetében mégis hasonlóak. Pöstyén (Piestany) az utóbbi időben jelentősen fejlődött. Az alacsony áraik vonzók a turisták számára, de a szolgáltatások valódi tartalma elmarad a hévízitől. Az adottságok mellett jelentős versenyelőnyben van Hévíz.
3.2 Főszezonban, kétágyas szoba ára (2 főre), egy hetes kúracsomaggal (EUR)
Magánház - kúracsomag nélkül, csak szállás |
| |||||||
Hévíz | Hajdúszoboszló | Harkány | Karlsbad | Marienbad | Abano/Montegrotto | Loipersdorf | Bad Füssing | |
142 | 119 | 136 | 168 | 224 | 420 | 196 | 189 | |
Panzió | ||||||||
Hévíz | Hajdúszoboszló | Harkány | Karlsbad | Marienbad | Abano/Montegrotto | Loipersdorf | Bad Füssing | |
271 | 166 | 166 | 360 | - | - | 288 | 406 | |
Hotel *** | ||||||||
Hévíz | Hajdúszoboszló | Harkány | Karlsbad | Marienbad | Abano/Montegrotto | Loipersdorf | Bad Füssing | |
308 | 333 | 367 | 518 | 414 | 769 | 441 | 850 | |
Hotel **** | ||||||||
Hévíz | Hajdúszoboszló | Harkány | Karlsbad | Marienbad | Abano/Montegrotto | Loipersdorf | Bad Füssing | |
636 | 571 | 752 | 588 | 590 | 1180 | 990 | 940 |
Az árak kategóriánként az elérhető legolcsóbb szállás árat mutatják városonként.
Az egy hetes kúracsomagok árainak összehasonlítása jó mutatja a hévízi szolgáltatások pozícionálását a versenytársakéhoz képest. Abano, Montegrotto árai magasan meghaladják a Hévíz (és a többi konkurens város) árait is minden kategóriában.
Magánszállások tekintetében a hazai fürdővárosokat árszintjét meghaladja az összehasonlítás ára, azonban a külföldi versenytársakétól lemarad.
Kereskedelmi szálláshelyek tekintetében a belföldi összehasonlításban kedvezőbbek a háromcsillagos kategória árai Hévízen, négycsillagos kategóriában viszont már a hajdúszoboszlói árak felett mozognak a hévízi árak. A külföldi szállás árak a háromcsillagos kategóriában minden esetben magasabbak, a négycsillagosok esetében viszont Karsbad és Marienbad kínál kedvezőbb lehetőségeket.
A szálláshelyek árszintje mellett, a hazai fürdővárosok rangsorában jól szemlélteti Hévíz pozícióját a következő táblázat is. Bár egyértelműen megelőzzük versenytársainkat érdemes az egyes városokban látható vendégéjszaka növekedési ütemekkel is számolni. Míg Hévízen 2009 és 2011 között 8,49%-os növekedés volt, addig Bükön 23,2%, Sárváron 18%, Zalakaroson pedig 9,7%. A büki és a sárvári nagymértékű növekedés az elmúlt 2 év fürdőfejlesztéseivel magyarázhatóak. Megfordulni látszik viszont a korábbi évek növekedési üteme Hajdúszoboszló esetében.
3.3 Vendégforgalmi adatok kereskedelmi szálláshelyeken
| Külföldi vendégek száma (fő) | Belföldi vendégek száma (fő) | Külföldi vendégéj-szakák száma (db) | Belföldi vendégéj-szakák száma (db) | Vendégek száma összesen (fő) | Vendégéj-szakák száma összesen (db) |
Hévíz |
|
|
|
|
|
|
2009 | 90 687 | 101 339 | 589 442 | 323 973 | 192 026 | 913 415 |
2010 | 92 375 | 102 167 | 600 056 | 334 329 | 194 542 | 934 385 |
2011 | 101 176 | 105 824 | 645 998 | 344 982 | 207 000 | 990 980 |
Hajdúszoboszló |
|
|
|
|
|
|
2009 | 52 742 | 135 538 | 266 197 | 465 853 | 188 280 | 732 050 |
2010 | 50 140 | 152 970 | 245 031 | 534 157 | 203 110 | 779 188 |
2011 | 56 972 | 142 691 | 251 002 | 475 939 | 199 663 | 719 131 |
Bük |
|
|
|
|
|
|
2009 | 69 527 | 61 904 | 342 887 | 189 109 | 131 431 | 531 996 |
2010 | 77 658 | 80 612 | 365 332 | 300 448 | 158 270 | 665 780 |
2011 | 84 319 | 70 111 | 381 862 | 273 939 | 154 430 | 655 801 |
Sárvár |
|
|
|
|
|
|
2009 | 61 868 | 75 371 | 185 724 | 191 336 | 137 239 | 377 060 |
2010 | 64 637 | 74 227 | 205 270 | 182 353 | 138 864 | 387 623 |
2011 | 91 002 | 68 542 | 271 234 | 173 754 | 159 544 | 444 988 |
Zalakaros |
|
|
|
|
|
|
2009 | 26 932 | 96 737 | 108 165 | 289 352 | 123 669 | 397 517 |
2010 | 27 471 | 105 602 | 94 242 | 319 352 | 133 073 | 413 594 |
2011 | 25 397 | 105 897 | 108 995 | 327 459 | 131 294 | 436 454 |
Balatonfüred |
|
|
|
|
|
|
2009 | 48 789 | 100 350 | 238 973 | 271 092 | 149 139 | 510 065 |
2010 | 44 605 | 96 368 | 211 995 | 246 802 | 140 973 | 458 797 |
2011 | 45 832 | 96 073 | 202 847 | 243 558 | 141 905 | 446 405 |
Forrás: KSH
3.4 Wellness- és fürdőkomplexumok
Hévíz adottságait tekintve gyógydesztináció, de a szolgáltatáskínálatában és a vendégkörében a wellness is megtalálható. A kúrákhoz kapcsolódóan meglévő egyedi adottságai a wellness terén nincsenek, a kínálat pedig jóval bővebb. A város vonzáskörzetét tekintve valamennyi magyar, osztrák, szlovén, német, cseh, szlovák és lengyel wellness-komplexum versenytársnak tekinthető.
Az osztrák fürdők fejlesztését követően jelentősen visszaesett Hévízen az osztrák és német vendégek száma. Emellett a wellness-turista nem is hajlandó közel ezer km-t utazni a pár napos regenerálódásért.
A cseh, szlovák és lengyel fürdők színvonala és szolgáltatás-választéka nem előzi meg Hévízt. Versenyelőnyüket a közlekedés időigénye, az erőteljesebb kommunikáció és a jobb országimázs jelenti.
A hazai wellness-piacon egyértelmű versenyhátrányt jelent az élményelemek és a családbarát kiegészítő szolgáltatások hiánya.
A hazai internetes kersési trendekben elvesztettük a 2011-es év kimagasló eredményét, miszerint a wellness témakör 10. legnépszerűbb keresési szava Hévíz volt. A keresési trendek között olyan feltörekvő fürdők és fürdővárosok nevei jelentek meg a 2012-es évben, mint Gyula és a Zsóry fürdő. A keresési trend változása jól mutatja, hogy wellness témakörben nincs olyan egyértelmű versenyelőnyünk belföldön, mint a gyógyturizmus területén.
Ennek ellenére is a wellness témakörre keresők nagy arányban találkoznak hévízi ajánlatokkal, mivel a legnépszerűbb keresési kulcsszavakra a „wellness hotel” és a „wellness hétvége” kombinációkra a találati lista élén rendszerint szerepelnek hévízi ajánlatok.
3.5 Városi fürdők látogató számai (fő)
Év / Városi fürdő | Hévíz | Sárvár | Zalakaros | Bük | Hajdúszoboszló |
2009. | 624 387 | 529 417 | 637 260 | 813 794 | 1 176 779 |
2010. | 563 829 | 511 669 | 551 182 | 782 919 | 1 235 617 |
2011. | 778 578 | 744 000 | 510 049 | 823 448 |
|
Forrás: Fürdők adatszolgáltatása
A fürdők iránti keresletet jó szemlélteti a látogatottsági számaik összehasonlítása is. A nagyobb élmény fürdővel rendelkező intézmények sem minden esetben haladják meg a hévízi tófürdő látogatottságát (pl.: Sárvár és Zalakaros esetében), azonban a wellness és élmény elemekkel bővített kínálat egyértelműen hozzájárul Bük és Hajdúszoboszló magas látogatói számaihoz.
- Összegzés
| január | február | március | április | május | június | július | augusztus | szeptember | október | november | december | összesen |
2008 | 39 769 | 53 636 | 57 558 | 56 331 | 54 344 | 69 708 | 75 181 | 94 417 | 64 931 | 63 744 | 62 592 | 45 203 | 737 414 |
2009 | 49 250 | 44 358 | 57 284 | 48 305 | 58 550 | 54 732 | 86 453 | 96 079 | 63 963 | 64 145 | 58 850 | 49 637 | 731 605 |
2010 | 60 990 | 67 990 | 80 868 | 68 010 | 82 359 | 80 524 | 106 178 | 114 863 | 111 773 | 94 307 | 81 234 | 41 476 | 990 573 |
2011 | 58 095 | 63 331 | 69 681 | 75 448 | 94 302 | 89 150 | 120 412 | 144 871 | 110 505 | 99 560 | 83 969 | 52 795 | 1 062 119 |
2012 | 65 388 | 60 467 | 77 693 | 78 429 | 96 121 | 99 900 | 108 967 | 127 590 | 120 714 | 106 243 | 83 933 | 56 126 | 1 081 571 |
Hévíz Város idegenforgalmáról összességében elmondható, hogy összhangban az Európai trendekkel, ugyanakkor a Nyugat Dunántúli Régió visszaeső teljesítménye ellenére, a várakozásokat felülmúlóan teljesített. A tavalyi rekordszámú vendégéjszakát sikerült közel 20 ezer éjszakával túlszárnyalni.
Elmondható, hogy a városvezetés által kezdeményezett és koordinált szolgáltatói párbeszéd, a megerősített marketing tevékenység, valamint a külföldi piacokon végzett közös munka eredménye rövid távon is jól megmutatkozik. Terveinknek megfelelően új légi járatok indításával, valamint város további turisztikai fejlesztésével minden feltétel adott a további növekedés biztosításához.