Idegenforgalmi helyzet 2013
Idegenforgalom



I.) Ágazati áttekintés, a turizmus általános helyzet a 2013. évben

I.1.) Nemzetközi és európai trendek

A nemzetközi turizmusból még mindig Európa részesedik a legnagyobb mértékben, de a kontinens részesedése a küldőpiacok saját régiójukon kívüli utazásaiból folyamatosan csökken.

2013 első kilenc hónapjában a felmérésben részt vevő európai szállodák foglaltsága kismértékben, 2,2%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A pénzügyi mutatók vegyesen alakultak: az euróban számított átlagár 1,5%-kal csökkent, a RevPAR pedig mindössze 0,6%-kal nőtt.

 

A UNWTO előrejelzése szerint 2013-ban a nemzetközi turistaérkezések számának növekedése az év elején becsült 3-4%-os növekedést akár meg is haladhatja. Európa esetében 2-3% közötti növekedésre számítanak a UNWTO szakértői.

A 2030-ig szóló előrejelzése szerint a nemzetközi turizmus a korábbinál kissé lassabb ütemben növekszik tovább: a nemzetközi turistaérkezések száma évente átlagosan 3,3%-kal nő. Az európai utazók körében is egyre népszerűbbek az Európán kívüli utazások (miközben a magyarországi kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakáinak 86,7%-a Európából származik). A UNWTO előrejelzése szerint 2030-ig Európa részesedése a nemzetközi turizmusból 40%-ra csökken.

A következő 20 évben a nemzetközi turistaérkezések jelentős hányada Ázsia és a csendes-óceáni térség országaiból származik majd, ahol a kiutazások száma évente 5,0%-kal (17 millióval) növekszik.

A WTTC előrejelzése szerint a turizmusiparág 3,2%-kal fog növekedni 2013-ban, továbbra is kissé gyorsabb ütemben, mint a világgazdaság egésze. Ebben az évben 4,4 millió új munkahelyet teremt az ágazat. A WTTC előrejelzése szerint Európa növekedési üteme ugyanakkor elmarad a fejlődő régiókétól: 2013-ban mindössze 0,8%-os turizmusból származó GDP-növekedést várnak.

Az ETC által felkért Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2013-ban 3,7%-kal fog növekedni. Különösen a nyugat- és észak-európai desztinációk számíthatnak gyengébb eredményekre, míg Közép- és Kelet-Európában 2013-ra 7,9%-os bővülést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában 2013-ra 4,4%-os növekedést vár a kutatóintézet.

I.2.) Magyarországi trendek

Magyarország mint turisztikai desztináció egyelőre nem rendelkezik egységes imázzsal. A márkaépítés és az utazást megelőző tájékoztatás szerepét jelzi, hogy tapasztalataink szerint Magyarország, mint úti cél megítélésében nagy a különbség azok között, akik még nem jártak Magyarországon, illetve akik már jártak itt: utóbbiak véleménye lényegesen pozitívabb.

A külföldi (potenciális) turistákkal szemben a magyarok természetesen jóval tájékozottabbak Magyarországról mint úti célról. Magyarország általános megítélése is kedvező, a személyes kötődés viszont nem elég erős. A külföld presztízse még mindig nagyobb, ami részben az ismeretek hiányosságaiból, részben az attitűdökből adódik.

A szemléletformálás mellett a folyamatos tájékoztatás szükségességére utal, hogy sokan ugyan tisztában vannak a magyarországi turisztikai adottságokkal, ám a szolgáltatásokról, szálláshelyekről, akciókról kevesebb az ismeret.

A válság előtti 2007-es év eredményeit a magyarországi turizmus eredményei – a hazai kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégek és vendégéjszakák száma alapján – először 2011-ben haladták meg, 2012-ben pedig további növekedés történt. Az elmúlt évben a szállásdíjbevételek folyó áron számított szintje is (8,4%-kal) meghaladta a 2007-es eredményeket, a férőhely-kapacitások pedig hasonló ütemben bővültek.

A turizmus devizaforgalma

Az MNB által közzétett 2013. első féléves fizetési mérleg adatok szerint a Magyarországra látogató külföldiek euróban számítva 5,7%-kal költöttek többet (1746 millió eurót) magyarországi turisztikai szolgáltatásokra, miközben a külföldre látogató magyarok devizakiadásai (630 millió euró) 7,4%-kal csökkentek. A bevételek és a kiadások egyenlege (1116 millió euró) így 14,8%-kal nőtt 2012 első félévéhez képest.

A kereskedelmi szálláshelyek forgalma

A KSH előzetes adatai szerint a 2013. január−szeptemberi időszakban a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma 5,3%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 4,4%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva. 6,9 millió vendég 18,2 millió vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken.

A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevételei a vendégforgalomnál kissé nagyobb ütemben, 10,2%-kal nőttek az év első kilenc hónapjában. A szállásdíjbevételek 88,6%-a a szállodákban keletkezett. A szálláshelyszolgáltatás és vendéglátás január–szeptemberre számított árindexe 3,2%-kal magasabb az egy évvel korábbi szinthez képest. Ezen belül a szálláshely-szolgáltatás területén 0,5%-os árnövekedést mértek.

2013. január−szeptemberben a szállodák szobakapacitás-kihasználtsága 50,7% volt, a gyógyszállodákban 63,6%-os kapacitáskihasználtságot mértek. A vendégéjszakák 74,5%-át regisztráló szállodák vendégforgalma a kereskedelmi szálláshelyekhez hasonlóan szintén kedvezően alakult: a vendégek száma 6,0%-kal, a vendégéjszakák száma pedig 5,4%-kal nőtt 2012. január–szeptemberhez képest.

Az STR Global European Hotel Review adatai szerint a 2013. szeptemberi felmérésben 72 magyarországi szálloda vett részt. Ezekben a szállodákban 2013 első kilenc hónapjában a foglaltság, az átlagár és a RevPAR egyaránt növekedett, és a növekedést jelző mutatóink kedvezőbben alakultak, mint a kelet-európai átlag.

Magyarországi belföldi turizmus alakulása

A KSH előzetes adatai szerint 2013 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken a belföldi vendégek száma (3,5 millió fő) 4,7%-kal, a vendégéjszakák száma (8,7 millió éjszaka) 3,4%-kal nőtt a tavalyi év január–szeptemberi időszakához képest. A belföldiektől származó szállásdíjbevétel a kereskedelmi szálláshelyeken 9,0%-kal, a szállodákban 10,5%-kal emelkedett. A szállodákban a belföldi vendégek száma 6,8%-kal, a belföldi vendégéjszakák száma 5,6%-kal nőtt.

2013. január–szeptemberben a Széchenyi Pihenőkártya tulajdonosok 11 786 millió forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel a kereskedelmi szálláshelyeken, ami a belföldi szállásdíjak 25,2%-ával volt egyenértékű.

A Nemzetgazdasági Minisztérium adatai szerint 2013. szeptember 30-áig a három kártyakibocsátó vállalat 50 435 elfogadóhelyi szerződést kötött, a SZÉP kártyával fizetett összeg 2013. január−szeptember között 53,1 milliárd forintot tett ki.

A beutazó turizmus jellemzői és alakulása

2013 első félévében a külföldi látogatók száma az előző év azonos időszakához képest 2,0%-kal bővült, elsősorban a turizmusnak köszönhetően: a turisztikai céllal érkező látogatók száma 5,9%-kal, ezen belül az egynapos látogatóké 5,2%-kal, a többnapos látogatóké 6,5%-kal nőtt. A szabadidős turizmusban részt vevők száma 7,2%-kal bővült, az üzleti turizmusban részt vevőké 4,2%-kal csökkent 2012 első félévéhez viszonyítva. Ugyanebben az időszakban a turisztikai célú külföldi látogatók kiadásai 9,6%-kal, ezen belül a szabadidős turizmusból származó bevételek 7,9%-kal bővültek.

A KSH előzetes adatai szerint 2013 első kilenc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek több mint 3,4 millió külföldi vendéget és több mint 9,5 millió külföldi vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek száma 5,9%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma 5,2%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A külföldiektől származó szállásdíjbevétel a kereskedelmi szálláshelyeken 10,8%-kal, a szállodákban pedig 10,9%-kal nőtt. Utóbbi kategóriában a külföldi vendégek száma 5,4%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 5,2%-kal volt magasabb, mint 2012 első kilenc hónapjában.

(Forrás: Magyar Turizmus Zrt. - Marketingterv 2014. Stratégia)

I.3.) Egészségturisztikai trendek

A legnagyobb küldőpiacainkat jelentő fejlett országokban az idős népesség arányának növekedése a legjellemzőbb demográfiai trend. Az egészségükre mindinkább odafigyelő, az utazás terén egyre tapasztaltabb szeniorok növekvő fizetőképes keresletet jelentenek az egészségturisztikai iparág számára. A WHO előrejelzése szerint 2022-re a turizmus és az egészségipar együttesen a világ egyik meghatározó gazdasági ágazatává válik.

A hazai hagyományok és adottságok alapján, Magyarországon elismerten az egészségturizmus tekinthető a turizmus zászlóshajójának.

2013-ban a magyar gyógyturizmus új lehetőségekhez jutott az Európai Unió tagállamai között megvalósult egészségügyi szolgáltatások liberalizálásával. Ezáltal a páciensek bármely uniós országban az egészségbiztosítójuktól ugyanakkora költségtérítésre tarthatnak igényt, mint amennyit az otthon fizetne az adott kezelésre.

Az irányelv életbelépése rövid távon nem érzékeltette a hatását, azonban a várakozások szerint a fogászati és gyógyfürdő szolgáltatások területén fog leggyorsabban keresletnövekedést generálni.

Az egészségturizmus felívelő piac Európában és megnőtt a külföldi orvosi kezelések iránt is a kereslet. A világon az emberek 18 %-a komolyan fontolóra venné, hogy egy másik országban legyen részese orvosi, fogorvosi kezelésnek, ha kevesebbet kellene fizetnie érte, mint saját hazájában. Ha nem is ennyire biztosan, de további 36 % is valószínűnek tartják, hogy egészségügyi turistaként elmennének egy másik országba gyógyászati kezelésre.

Az emberek többsége (54%-a) tehát hajlik az egészségügyi turizmusra. A nemzetközi közvélemény kutatások szerint a külföldön történő olcsóbb gyógyítás kiemelten vonzó az oroszok és a lengyelek számára.

A fogászati turizmus területén Magyarország 2008-ra Európa első számú úti célja lett. 2012-ben a fogászati kezelésre érkező külföldiek 65-70 milliárd forintot költöttek a kezelésekre itthon és a fogászati turizmus további 13-16 milliárdot generált a hazai szállodákban. A forgalom további növekedése várható az EU szolgáltatásliberalizálásának hatására.

Átalakuló kereslet az egészségturizmusban

A modern egészségturizmus legfőbb trendje az egészség szempontjainak felértékelődése, az innovatív módon megújított kezelések növekvő jelentősége, a design meghatározó szerepe, a fogyasztói szokások átalakulása úgy, hogy a kezeléseket rendszeresen, az életmód részeként is igénybe veszik az emberek.

Emellett kiemelhető a komplexitás, amely azt jelenti, hogy számos tényezőt használnak az egészségesebb élet eléréséhez, és egyrészt ezek együttese vezet eredményre (illetve ezek összességére van kereslet), másrészt több szolgáltatás együtt eredményez üzletileg is sikeres működést. A profit meghatározó része a kezelésekből származik. Maguk a kezelések is komplexebbé váltak, így egy egyszerű masszázshoz járulékos kezeléseket társítanak, és ezeket a kezeléseket csomagokban, márkázva igyekeznek eladni.

Ennek oka a kezelések rendszeres, lakóhelyen történő igénybevételének trendje is: a rendszeresen igénybe vett kezelésektől már nem elsősorban egzotikumot, kényeztetést várnak a páciensek, hanem valós, hosszú távon is érezhető hatást. Így az orvosilag is megalapozott, bizonyítékokon alapuló kezelések és kúrák jelentősége, részaránya nő.

A gyógyvíz szerepe világ viszonylatban ugyan csökkent, de a hagyományokra hivatkozás mindig is a turisztikai marketing jelentős része volt. Éppen ezért továbbra is jelentős versenyelőny Magyarország gazdagsága gyógyvizekben, viszont a mennyiség helyett a vizek minőségét és orvosilag igazolt hatását célszerű előtérbe állítani.

Az egészségturizmus fejlesztését a fenti világtrendekre építve lenne érdemes alapozni. Ez egyrészt a fürdővárosok, fürdők komplexebb, a jövedelmezőségre is jobban tekintettel lévő fejlesztését jelenti, másrészt professzionális, modern marketingmunkát igényel. Ezek mellett további fontos lépés lenne országos viszonylatban újraértelmezett formájú és méretű termékfejlesztést.

A világon ma már mindenképpen a kezelések körében keletkezik a legnagyobb profit. Ez a világtrend nyilvánvalóan hazánkra is érvényes lesz, ez vezethet el a hazai egészségturizmus-bevételek növekedéséhez. Figyelemmel kell azonban lenni a kezelések és a spa brandek kapcsolatára. Jellemző tendencia, hogy mind a „day-spa”-k, mind a hotelek spa részlegei egyre inkább világcégek márkázott termékeit használják. Ha nem következik be Magyarországon ilyen jellegű jelentős, sikeres termékfejlesztés, akkor a várható növekedés jelentős része a külföldi márkatulajdonosok zsebébe fog kerülni, és az ágazat bevétel-növekedése ellenére hazai jövedelmezősége nem fog javulni. Éppen ezért elsőrendű stratégiai kérdés, hogy sikerül-e ilyen komplex termékek, márkák kialakítása, amihez a hévízi iszap és gyógyvíz ideális alapanyagot nyújthat.

(Forrás: http://www.piacesprofit.hu, http://www.turizmusonline.hu )

II.) A hévízi turizmus helyzete, versenyképessége

II.1.) Termékek, szolgáltatások pozícionálása, célcsoportok meghatározása

A 2011. évi üzleti terv részletesen tartalmazza a célcsoportok azonosítását a 2010-ben elkészült „A Hévíz Turisztikai Desztináció fejlesztési koncepciója és operatív programjai” című tanulmány alapján. A fenti táblázat összefoglalja a 3 fő terméket, valamint a hozzájuk kapcsolódó célcsoportokat. Mivel ezek közép távra kerültek meghatározásra, ezért ezen célcsoportok nem változtak a 2014-es évre, viszont a küldőpiacok között helyet kapott a skandináv és balti terület az új légi összeköttetések kapcsán.

Összefoglalva Hévíz elsődlegesen gyógydesztináció, ahol hagyományosan az 50 év feletti mozgásszervi panaszokkal rendelkező vendégek kúráznak. A vendégek közel 70%-a gyógyvendég, elsődlegesen a március-november közötti időszakban (a meleg nyári hónapok kivételével). A gyógyturizmus nyáron a fiatalabb és aktívabb vendégkörrel nyaralóturizmussá alakul. A vendégforgalom fennmaradó 30%-a így wellness-, üdülő- vagy konferencia turista.

II. 2.) A hévízi vendégkör nemzetiségi összetétel változása 2012 – 2013, I. – XI. hó

Ország

Vendég (fő)

Vendég-

éjszaka

Vendég (fő)

Vendég-

éjszaka

 

január - november

január – november index

 
 

Hévíz                   

 

 

 

 

 

    Európai országok összesen   

91 670

656 664

104,1

106,2

 

    Ebből: Ausztria             

19 890

83 777

96,6

96

 

           Csehország           

6 082

26 328

108

113,3

 

           Dánia                 

147

680

103,5

99

 

           Észtország           

120

434

272,7

187,1

 

           Finnország           

232

1 181

269,8

384,7

 

           Franciaország        

1 228

6 609

104,7

77,6

 

           Hollandia            

497

1 552

168,5

124,5

 

           Horvátország         

301

947

152,8

187,5

 

           Lengyelország        

893

3 156

83,8

80,8

 

           Lettország           

108

539

308,6

265,5

 

           Litvánia             

144

613

189,5

148,8

 

           Németország          

23 398

229 198

92

90,8

 

           Norvégia             

512

2 986

59,5

83,2

 

           Olaszország          

1 907

4 846

98,9

97,1

 

           Oroszország          

22 851

234 417

135,3

136,7

 

           Románia              

603

1 992

102,4

102,4

 

           Svájc                

2 327

16 743

100,7

94,7

 

           Svédország           

404

1 776

120,2

93,5

 

           Szlovákia            

3 650

10 991

107,2

109,9

 

           Szlovénia            

779

1 713

140,6

123,7

 

           Ukrajna              

3 183

16 255

84

105,8

 

    Ázsiai országok összesen    

10 832

21 729

105,1

106,6

 

          Kína                  

7 388

7 460

114,8

114,2

 

    Amerika összesen            

624

2 301

139,6

108,4

 

     Ebből: U.S.A.              

425

1 559

132,8

96,8

 

            Kanada              

131

528

128,4

127,8

 

    Külföld összesen            

103 536

681 504

104,6

106,3

 

    Belföld összesen            

87 289

302 741

92,7

98,4

 

    Mindösszesen                

190 825

984 245

98,8

103,7

 

    Forrás: KSH

A táblázat a rendelkezésünkre álló adatok alapján az év első 11 hónapjának vendégforgalmi adatait veti össze a 2012-es év bázis adataival.

Összességében 3,7 %-os vendégéjszaka szám növekedést mutat, 1,2 %-os vendégszám csökkenés mellett. Ezen belül a belföldi vendégforgalom enyhe csökkenése és a külföldi vendégforgalom enyhe növekedése figyelhető meg.

A küldőországok tekintetében kiugróan magas az orosz (+36,7%) forgalom növekedés, viszont az ukrán növekedés intenzitása csökkent. 2011-ben 10% feletti ukrán vendégéj szám növekedés volt, ami 2012-re 5,8%-os növekedésre mérséklődött. Az orosz és ukrán vendégéjszakák száma összesen 250.672 éj, ami ezzel az eredménnyel megelőzte az összes német és svájci vendégéjszakák számát (245.941 éj). Az osztrák vendégéjszakák számával együtt a német nyelvterületről érkezett vendégéj szám még mindig vezet, összesen 329.718 éj.

A német nyelvterületről érkező vendégéjszakák száma továbbra is csökkenést mutat. A csökkenő tendencia lassul, viszont 2013-ban is 4%-ot csökkent az osztrák, 9,2%-ot a német és 5,3%-ot a svájci vendégéjszakák száma.

A fenti változások megerősítik a korábbi előrejelzést, miszerint a vendégkör átrendeződik. Változatlan tendencia mellett az orosz és ukrán vendégszám már 2014-ben meghaladhatja a német nyelvterület vendégéjszakáinak számát. Az összes vendégéjszakát nézve jelenleg a német nyelvterületek a vendégéjszakák 33,5%-át adják, az orosz és ukrán vendégéjszakák pedig a 25,4%-át.

A belföldi forgalom 1,6%-ot csökkent, ami pozitív eredmény a 2012-es év 3%-os csökkenéséhez viszonyítva. A belföldi vendégéjszakák összességében a forgalom 30,7%-át adják, viszont a vendégek száma az összes vendég 45,7%-a.

A Közép-európai küldőterületek közül Csehország és Szlovákia továbbra is erősödést mutat, 13,3%-os és 9,9%-os vendégéj növekedéssel. Ellentétben a Balatonon régióban megfigyelhető lengyel vendégéj növekedéssel, a hévízi kereskedelmi szálláshelyeken a lengyelek száma csökkent.

Az Észak-európai forgalom összegezve a lett, litván, észt, finn, svéd, dán és norvég vendégéjszakákat a 2012-es év első 11 hónapjában mért 6.639 vendégéjről 7.529 éjre emelkedett, ami összesen 13,4%-os növekedés. Itt fontos megjegyezni, hogy 2013-ban a korábbi évek norvég charter járata nem üzemelt, ezért a norvég vendégek száma jelentősen csökkent, viszont a finn és a balti államok forgalma dinamikusan nőtt.

II. 3.) Versenytársak vizsgálata

Gyógyturizmus

A gyógyturizmus terén Európa/Közép-Európa legmagasabban pozícionált desztinációi az észak-olasz „Terme Regio” (pl. Abano Terme, Montegrotto Terme), a svájci és német fürdővárosok és szanatóriumok (pl. Bad Ragaz, Bad Zurzach, Zermatt, Arosa, St. Moritz, Lugano, Baden-Baden, Bad Wildbald), valamint a Monarchia egykori jelentős fürdővárosai (pl. Karlsbad, Marienbad, Bad Ischl).

- az olasz, svájci és bajor fürdővárosok rendkívül magasan pozícionált termékkel rendelkeznek. A gyógytényezők és a magas színvonalú, komplex kezelések mellett a települési környezet, valamint a változatos szabadidős és kulturális programok szerves részei a terméknek. Jól menedzselt desztinációk, hatékony kommunikációs tevékenységgel, a magas árak ellenére kedvező ár/érték aránnyal. E gyógyhelyek jóval magasabban pozícionáltak, mint Hévíz, így közvetlen versenytársként jelenleg nem jönnek szóba.

- az Osztrák-Magyar Monarchia korábbi fürdővárosaival a versenyhelyzet alapja a gyógyászat szemlélete és a gyógykezelések hasonlósága. A legismertebbek és a legjelentősebb versenytársak Karlsbad (Karlovy Vary) és Marienbad (Marianske Lazne) lehetnek.

- a Monarchia további fürdővárosai irányultságukat (pl. Bad Ischl) vagy jelen állapotukat (pl. erdélyi és felvidéki fürdők) tekintve napjainkban eltérnek Hévíztől, a gyógyászat és fürdőkultúra, a történelmi hagyományok tekintetében mégis hasonlóak. Pöstyén (Piestany) az utóbbi időben jelentősen fejlődött. Az alacsony áraik vonzók a turisták számára, de a szolgáltatások valódi tartalma elmarad a hévízitől. Az adottságok mellett jelentős versenyelőnyben van Hévíz.

Szálláshely szolgáltatás és gyógykúra árak összehasonlítása

Az egy hetes kúracsomagok árainak összehasonlítása jó mutatja a hévízi szolgáltatások pozícionálását a versenytársakéhoz képest.

 

Főszezonban, kétágyas szoba ára (2 főre), egy hetes kúracsomaggal (EUR)

Magánház - kúracsomag nélkül, csak szállás

Hévíz

Hajdúszoboszló

Harkány

Karlsbad

Marienbad

Abano/Montegrotto

Loipersdorf

Bad Füssing

140

140

126

210

233

406

252

210

Panzió

Hévíz

Hajdúszoboszló

Harkány

Karlsbad

Marienbad

Abano/Montegrotto

Loipersdorf

Bad Füssing

450

416

441

410

238

560

1051

632

Hotel ***

Hévíz

Hajdúszoboszló

Harkány

Karlsbad

Marienbad

Abano/Montegrotto

Loipersdorf

Bad Füssing

613

497

585

622

724

1140

1309

830

Hotel ****

Hévíz

Hajdúszoboszló

Harkány

Karlsbad

Marienbad

Abano/Montegrotto

Loipersdorf

Bad Füssing

667

600

753

732

1045

1526

1412

1200

Forrás: www.booking.com, www.szallas.hu, www.szallasvadasz.hu, az adott városok honlapjai, www.therme.at, www.bad-marienbad.de, www.badfuessing.de, www.zamecke-lazne.com, www.karlovy-vary.cz

Megjegyzés:

Az árak kategóriánként az elérhető legolcsóbb szállás árat mutatják városonként.

A szürkével jelölt mezők csak a szállás árát tartalmazzák kúracsomag nélkül, mivel az adott szálláskategóriában nem kínálnak kúrás csomagot.

Összességében elmondható, hogy a hazai és csehországi árak lényegesen alacsonyabbak a Nyugat-európai versenytársaik árainál. A legnagyobb különbség Loipersdorf esetében tapasztalható, elsősorban a kúracsomag magas árának köszönhetően.

Hazai viszonylatban a hévízi árak a versenytársak árai felett vannak (magánszállásnál egyeznek a hajdúszoboszlói árral), amiből egyértelműen következik, hogy Hévíz elsősorban a külföldi piacokon élvez árelőnyt. Belföldön a szolgáltatás minősége miatt fogadják el a vendégek a magasabb árakat.

            Belföldi versenytársaink vendégforgalmi adatai

Továbbra is kijelenthető, hogy a vidéki települések között Hévíz a leglátogatottabb város. Érdemes azonban részletesen áttekinteni a forgalmi adatokat, amiből látszik, hogy az egyes fürdővárosok mekkora hangsúlyt fektetnek a belföldi piacra. Hajdúszoboszló belföldi vendégforgalma közel jár a hévízihez, külföldi forgalmunk viszont jelentős előnyhöz juttatja a várost. A többi település tekintetében is megállapítható, hogy elsősorban a magas külföldi vendégéjszaka számok alapozzák meg Hévíz vezető szerepét.

Vendégforgalmi adatok kereskedelmi szálláshelyeken

 

 

Külföldi vendégek száma (fő)

Belföldi vendégek száma (fő)

Külföldi vendégéj-szakák száma (db)

Belföldi vendégéj-szakák száma (db)

Vendégek száma összesen (fő)

Vendégéj-szakák száma összesen (db)

Hévíz

 

 

 

 

 

 

2009

90 687

101 339

589 442

323 973

192 026

913 415

2010

92 375

102 167

600 056

334 329

194 542

934 385

2011

101 176

105 824

645 998

344 982

207 000

990 980

2012

104 909

102 317

671 389

333 233

207 226

1 004 622

Hajdúszoboszló

 

 

 

 

 

 

2009

52 742

135 538

266 197

465 853

188 280

732 050

2010

50 140

152 970

245 031

534 157

203 110

779 188

2011

56 972

142 691

251 002

475 939

199 663

719 131

2012

57 371

137 054

251 485

461 279

194 425

712 764

Bük

 

 

 

 

 

 

2009

69 527

61 904

342 887

189 109

131 431

531 996

2010

77 658

80 612

365 332

300 448

158 270

665 780

2011

84 319

70 111

381 862

273 939

154 430

655 801

2012

83 432

68 604

368 244

266 937

152 036

635 181

Sárvár

 

 

 

 

 

 

2009

61 868

75 371

185 724

191 336

137 239

377 060

2010

64 637

74 227

205 270

182 353

138 864

387 623

2011

91 002

68 542

271 234

173 754

159 544

444 988

2012

97 588

73 076

273 352

179 648

170 664

453 000

Zalakaros

 

 

 

 

 

 

2009

26 932

96 737

108 165

289 352

123 669

397 517

2010

27 471

105 602

94 242

319 352

133 073

413 594

2011

25 397

105 897

108 995

327 459

131 294

436 454

2012

31 091

90 207

120 221

282 912

121 298

403 133

Balatonfüred

 

 

 

 

 

 

2009

48 789

100 350

238 973

271 092

149 139

510 065

2010

44 605

96 368

211 995

246 802

140 973

458 797

2011

45 832

96 073

202 847

243 558

141 905

446 405

2012

50 560

99 967

232 046

247 665

150 527

479 711

 

Forrás: KSH

Bár egyértelműen megelőzzük versenytársainkat, érdemes az egyes városokban látható vendégéjszaka növekedési ütemekkel is számolni. Míg Hévízen 2009 és 2012 között 9.98%-os növekedés volt, addig Bükön 19,4%, Sárváron 20,1%. A büki és a sárvári nagymértékű növekedés az elmúlt 2 év fürdőfejlesztéseivel magyarázhatóak.

Megfordulni látszik viszont a korábbi évek növekedési üteme Hajdúszoboszló és Zalakaros esetében.

Hévíz a jelent turisztikai infrastruktúrával nagyobb volumenű növekedést nem fog tudni elérni, ezért fontosak a turisztikai attrakció fejlesztések (pl.: egregyi városrész „Korok és borok” projektje), szálláshely fejlesztések, valamint a megközelítés biztosítás közúton és légi úton egyaránt.

Megosztás:  Nyomtatás